En förvirrad liten centerpartist på jakt efter en ideologi

Maud Olofsson visade igår att hon känner sig förvirrad när man debatterar skolområdet, och framstod mer som en stammande hemkunskapsfröken än som en ledare för ett politiskt parti. Idag visar hon varför.

– Aldrig att jag sätter mig i regering med en kommunist, säger hon om att samarbeta med Lars Ohly och visar igen att hennes syn på vad kommunism är förmodligen är den hon lärt sig genom att titta på MacGyver och andra amerikanska TV-serier. Inte kan hon ha lärt sig den via studier i samhällskunskap eller historia, i alla fall.

Ohly ändrar sig ”genom tvång”, säger hon, men har inga problem med att Centern har gått från ett parti som insåg faran i kärnkraften till att svassa runt i moderaternas vals och vilja ha FLER reaktorer. Men samtidigt lyfter hon ifrån sig ansvaret och lägger det på privata företag. Hon tycker alltså att det är okej att FÖRETAGEN bestämmer över en verksamhet som kommer skapa ett avfall som kommer vara farligt i 100 000 år, för själv vill hon inte fatta några såna beslut. Eller så vågar hon inte av risk för att inte få vara med när dom andra borgarna dansar.

Man kan tycka att Maud Olofsson är lite kläck, men för mig ter hon sig mer som en mindre kunnig, rätt förvirrad liten centerpartist i jakt på en ideologi man en gång haft.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Detta inlägg publicerades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En förvirrad liten centerpartist på jakt efter en ideologi

  1. Kalmardamen skriver:

    Ett klockrent inlägg!

  2. katedervarg skriver:

    Men visst ÄR hon förvirrad! Det känns som om blir virrig när det börjar hetta till och hon inte längre kan luta sig mot tryggheten i sina partners. När centerpartiet måste bevisa att dom är ett parti med egenvärde blir saker inte längre så lätta.

  3. Pingback: Finnes: parti – Sökes: väljare | Katedervarg

Lämna en kommentar