Värdet i ett kök

Jag har just insett värdet av ett kök man trivs i!

Beväpnad med en dator, ett glas (eller kanske par glas) vin och som vanligt fantastiska program på P1 har jag äntligen blivit klar med uppgifterna om minoritetsspråk! De tog inte riktigt de vägarna jag trodde från början, men det här blir nog snarare bättre.

Och P1…

Dokumentären Den fastspända flickan, om Nora som var en av de flickor som av ren självdestruktivitet lockades in i prostitution och var en av dem som våldtogs av polismästare Kapten Klänning. Starkt, välgjort, tankeväckande. P1.

Radioteatern Kameliadamen. Prostitution i fiktiv form, men knappast någon Pretty woman. Välspelat med små medel. P1.

Men inledningen med Malmskillnadsgatans ”morsa” Elise Lindqvist var nog ändå starkast. Jag har både sett och hört henne förut och varje gång dras jag in i hennes berättelse. Det hon sade nu hade jag aldrig hört, dock…

Elises historia trotsar varje känsla av mänsklighet. Hon tvingades som barn till att sex med en vän till hennes föräldrar, hamnade som 16-åring i prostitution och hade ingen ungdom. Nu berättade hon om hur hon blev kär, blev med barn men fick missfall. När hon berättade om missfallet för mannen, hennes drömmars man som hon trodde ville ha henne lika mycket som hon vill ha honom, svarade han bara: ”Och du tror att jag vill ha dig? Din jävla hora”.

Varifrån kommer all denna jävlighet… Varför är det så svårt att bara vara mänsklig?

De kanske inte hade ett kök de trivdes i?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

