Kommer ni ihåg Neda?

Det är tre år sen nu. Mycket har hänt sedan dess, framför allt den arabiska våren som har svept genom Nordafrika och Mellanöstern och gjort situationen osäker för självupptagna eliter. Det är lätt att glömma bort då att det egentligen inte var Tunisien som var det första landet att sättas i brand, utan att att det ett och halvt år tidigare hade svept en förlöpare till orkanen genom Iran.

Sedan dess är det mesta man har hört om Iran att landet kanske skaffar sig kärnvapen. Förutom att det är minst sagt på plats att ta den informationen med en sopsäck full av salt med tanke på att den kommer från USA (de har ju inte direkt ett rykte av sig att ha rätt när det gäller detta med massförstörelsevapen) så är det också lätt att glömma bort att Iran inte är synonymt med dess regim. Tvärtom, här är land med stolta människor och en stolt historia.

Som Neda. Kommer ni ihåg henne? En sommardag i juni 2009 dog hon, skjuten med en kula i bröstet av en iransk säkerhetspolis, eller snarare en gangster, betald av iransk säkerhetspolis. Hennes sista minut i livet filmades och hamnade på youtube, en film som blev mer viral än både youtube och rumble tillsammans. Kommer ni ihåg den? Minns ni bilderna av hennes dödskamp? Minns ni hennes ögon?

Jag grät som ett barn när jag såg dom då, och hon har aldrig lämnat mina tankar. Förra året, med tragiken i Norge, kände jag samma sak. Här drabbade samma fullständigt obevekliga sorg mig från ingenstans. Jag sörjer dom som dör, men nu vet jag också att det lika mycket är en sorg över hur förbannat mycket vidrighet det finns i människan.

Men också godhet. Kraft. Engagemang. Som Neda. Hon som dog med blicken i mig. Hon vars namn betyder ”röst”.

Om du inte kommer ihåg henne, så ta dig tid att lära känna henne.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

