Timbros tankesmeder konstruerar sin egen verklighet

Det finns en politisk kompisklubb som heter Timbro. Själva kallar de sig tankesmedja, och jag kan hålla med om det i betydelsen att de sitter och tillverkar tankar som inte finns.

De är nyliberaler. Vad det betyder är att friheten ska var i fokus. Naturligtvis är det deras definition av frihet de menar, dvs. att den som har möjlighet ska kunna få göra vad den vill, inte friheten att man med skatten som instrument tar från den som har och ger till den som behöver så att även den svage ska kunna göra aktiva val med sitt liv.

Idag i Svenska dagbladet är de i farten igen, och rubriken antyder att jag har fel i min beskrivning här ovan: Med slopad valfrihet kan bara de rika välja. Det är så de gör. De vill gärna framstå som både objektiva och med förståelse för samhällets fattiga. Problemet är bara att ingenting Timbro säger känns särskilt trovärdigt. Speciellt inte om skolan. Och alldeles särskilt inte när de debatterar privatskolor. De vill göra sken av objektivitet, men hela tiden lyser det igenom att det bästa som finns är om egoismen får fungera som drivkraft för skolorna. Det är partsinlagor, inte beskrivningar av verkligheten, och man undrar hur många av dem som nånsin har arbetat som lärare en längre tid. Om ens någon.

Frågan är om dessa två författare har gjort det. Kanske, men inte särskilt troligt, för återigen redogör man för en verklighetsbeskrivning som man har smitt ihop i sin smedja och inte den som vi i skolan har att arbeta med. Till exempel skriver man:

Går man på svensk forskning finns det också belagt att även kommunala skolor tenderar att höja sina resultat, och se över sina kostnader, när konkurrens introduceras genom en friskola.

Nej, fel igen. Det är inte höjda resultat man kan se utan höjda betyg. Det är nu inte samma sak, hur gärna artikelförfattarna än vill att det ska vara det. Vad man får belägg för är alltså hur betygsinflationen sätter in i konkurrensen om de befintliga eleverna, och hur hela kunskapsnivån urholkas i jakten på ”konsumenter”. (I Timbros värld är eleverna just det, konsumenter, inte individer med mänskliga förmågor, och brister.) Skolan bygger luftslott av ingenting, på samma sätt som 30-talets stalinistiska Sovjetunionen uppfyllde femårsplaner genom påhittade produktionsresultat…

Och nej, fel igen. Skolorna ser inte över sina kostnader, de TVINGAS sänka sina kostnader eftersom de befintliga resurserna smetas ut på mängder av aktörer, varav några väljer att stoppa miljoner i sina egna fickor. Vad det betyder i praktiken är inga inköpta läroböcker, inga studieresor, ouppfyllda timplaner i kurserna, ökade klasstorlekar, avsaknad av vikarier.

Detta är konsekvensen av den nyliberala skolan. Om detta säger Timbros tankesmeder ingenting. Varför skulle dom? Det är ju inte en bättre skola de vill ha utan ett nyliberalt samhälle.

Annonser

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Timbros tankesmeder konstruerar sin egen verklighet

  1. Ping: Så tänker Timbro återta initiativet i välfärdsdebatten « Jakten på berättelsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s