”Men han har ju inga kläder!”

Såpan om SNS fortsätter. Vi är nu inne på del 3 (se här för del 1 och del 2) och frågan är om detta är slutspelet eller ej. Jag gissar på ej, men eftersom de vinstdrivande skolorna har en både högröstad och penningstark lobby som kommer göra allt för att tysta ner frågan så kan jag ha fel.

Nu annonserar SNS vd Anders Vredin att han avgår från sin post. Det var inte oväntat. Han hade dragit på sig hela forskarsamhället vrede genom att försöka sätta munkavle på en av sina forskare.

Mer konstigt är egentligen hur den här rapporten överhuvud taget fått såna efterverkningar. Vad den säger är enbart att det inte finns några konkreta data som säger att privatiseringen av bl a Sveriges skolor har gett några kvalitetseffekter, och att det behövs mer forskning på området. Men det räckte. Det räckte för att näringslivet skulle mobilisera hela sin propagandaapparat hela vägen upp till Almega och Svenskt näringslivs Urban Bäckström.

Så klart att kejsarens anhang reagerar när pojken står vid sidan och avslöjar deras nakne potentat. För precis som kejsaren inte har några kläder, har inte heller näringslivet och riskkapitalisterna något på kroppen när de förtvivlat försöker hävda att Sveriges skola blir bättre av att den bedrivs i bolagsform. Man vill bara inte att nån ska avslöja det.

SvD /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

