Jag – en riskkapitalist

Igår blev jag en riskkapitalist. Många skulle kanske förvåna sig över det, men egentligen är det inte märkligare än att det finns bilder från när jag på fester för jävligt länge sitter och viftar med moderat-plakat. Man behöver ju inte bli rabiat.

Och pengar vill ju inte lata sig, sägs det, även om man får den känslan när man tittar på vissa reklamfilmer för pensionsbolag. Nu var det ett av UF-företagen som fick en hundring för att kickstarta verksamheten. Egentligen borde jag inte, för säger jag ja till en är det svårt att motivera mina nej till andra. Men okej då. Jag vet att dom här två inte kommer ge sig förrän dom sålt alla sina tröjor, om dom så skulle trycka ner dom i halsen på folk. (Iofs måste nog B. finslipa sina ekonomiska skills först. Jag tror inte hon kommer långt om hon gör som när hon var liten och skulle sälja tjuvplockade smultron i grannskapet för 25 spänn styck.)

Sen handlar det ju om hundra spänn. Till två jag känner. Skulle det mot förmodan skita sig så skulle jag inte gråta blod för det. För dom är det en nyttig läxa och jag kommer kunna köpa mitt snus och min kattmat ändå.

Men vad om det gällde tiotals miljoner? Skulle jag vara lika nonchalant inför en tveksam vinstutdelning då? Skulle jag tycka att det var okej om den vinst som jag blivit lovad egentligen gick till dyrare skolböcker, bättre datorer och en skolresa till Stockholm?

Och det finns folk som undrar varför man reagerar på att riskkapitalisterna tagit över den svenska skolan…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

