Indignez-vous

Den 22 juli i år bestämde jag mig för att aldrig mer vara tyst.

Alldeles för länge har jag läst kommentarer i tidningarnas webbplatser och inlägg på bloggar som har osat av främlingsfientlighet och islamofobi och som har pendlat från vanliga okunskaper till rena galna konspirationsteorier. Jag har läst, fasat men tyst dragit mig undan. Kvar finns galningarna som gapar och kliar varandra i naveln och övertygar varandra om att de har rätt. ”Fy fan vad rätt du har!” ”Nej, det är du som har rätt!” ”Nej, det är du!” ”Öhhh, mångkulturellt sucks!” ”Kulturmarxister!” ”Fy fan, vad bra du är!” ”Nej, det är du som bra!”

Inte mer nu… Tystnad svider. När de enda ljud som hörs är deras gapande verkar de tro att deras röster är de enda som finns. Det får inte ske. Helt ovetande om Stéphane Hessel har jag bestämt mig – nu måste jag göra aktivt motstånd.

Idag skriver Jimmie Åkesson i Svenska Dagbladet. Som vanligt är det drapa om islam, den här gången kryddad med lite fientlighet mot judendom, och nån ahistorisk hyllning till det han har fått för sig är ett svenskt kulturarv. Det handlar om att den gudstjänst i Storkyrkan som traditionsenligt hålls i anslutning till riksdagens högtidliga öppnande ska bli tvärreligiös. En imam är ditbjuden. Och en rabbin. Snacka om att Åkesson måste ha fått blodstörtning.

Personligen är jag tveksam till att det över huvud taget ska ske en religiös ceremoni i anslutning till vårt politiska centrum. Sverige är sekulariserat. Men om det måste ske så var ligger problemet att vi visar att Sveriges riksdag är till för alla trosinriktningar som lever här?

Så där tänker inte en sverigedemokrat. De tycker i och för sig att alla jävlar som bor här ska tammejfan känna sig som svenskar, men de tycker också att det är dom som ska definiera vad svensk egentligen betyder. Det märks tydligt när man läser kommentarerna. En artikel av Åkesson har samma effekt som färsk kodynga. Flugorna samlas.

Jag höll ut ett tag, men till slut tröttnade jag. De skriker högt. De kan ingenting. De är inte intresserade av att lära sig nånting. De vill bara få ett forum där de kan fortsätta skrika ut sina ”Fy fan vad rätt du har!” ”Nej, det är du som har rätt!” ”Nej, det är du!”…

Jag tröttnade idag. Men jag är fortfarande fast besluten att inte vara tyst. Det bestämde jag den 22 juli i år. Det är det arv som 69 döda ungdomar lämnat efter sig.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Indignez-vous

  1. pauwi skriver:

    Hade kanske varit bäst att tala med lite mindre bokstäver och utan svordomar.
    Och helst efter att ha tagit del av dagens TV-program, Uppdrag Granskning.
    Mångkulturens sammanblandning och nivellering går mot sittt slut. Experimentet är ett fiasko.

    • katedervarg skriver:

      Såg programmet, såg också att det handlade om hur arbetslösa ungdomar i ett nergånget förortsområde agerar och reagerar. Två saker framgick för den som är verkligt intresserad av verkligheten och kan använda sina hjärnceller för att förstå den:
      1) Alla var inte invandrare – där fanns även svenskar i ungdomsgängen.
      2) Alla invandrare var inte med i gängen – det fanns de som såg på och undrade vad fan det är som händer.

      Men som vanligt när rasisterna tolkar verkligheten så är den svart och vit. Man ser det som finns innanför skygglapparna, och allt annat förklaras som nån form av konspiration. Det är liten värld, en liten, liten värld, och det är inte min värld. Ha det så kul i ankdammen, kan jag säga. Där kan ni sitta och pilla varandra i naveln. Jag vill gärna röra mig i den stora världen.

  2. Indigo Phew skriver:

    Självklart ska primärt Sveriges 6-9 miljoner etnosvenskar definiera vad som är svenskt.

    Om just -kristen- tradition är en sådan stötesten för Sveriges självgoda åsiktselit så man vi avskaffa den där gudstjänsten helt. Good riddance. Att idag, 2011, införa judiska och islamska religiösa element i vårt nominellt sekulära statsskick är ett hån mot vår religionsfrihet, vår rätt till frihet från religion.

    Det luktar lite appeasment om det hela. En slags förhandling där vi hoppas att 300.000 nysvenskar ska gå med på ”peace in our time” om vi bara ger dem lite cred, lite respekt. (Det lillfingret får snart sällskap av handen det satt på.)

    • katedervarg skriver:

      Sverigedemokraterna är inte synonymt med svenskar. De allra flesta svenskar skyr era åsikter som pesten. De allra flesta svenskar skäms för er. De allra flesta svenskar anser att ni förstör Sveriges goda rykte. De allra flesta ser er som smånazister som gärna kan få krypa ner under en sten och umgås med de andra småkryp som lever där.

      ”Etnosvenskar”? Vafan är det för uttyck? Det var nog det dummaste jag hört att det skulle finns nånting som kan kallas för etnosvensk.

      • Anonym skriver:

        Möjligen menar skribenten samerna – de är ju de ursprungs svenskar som finns…men inte visste jag att de var så många! Det måste vara så att det blivit fel i statistiken på ngt sätt när man visar hur glest befolkat lappland är…;)

  3. Anonym skriver:

    Kolla ( o lyssna) på det här klippet så får jag höra sen vad du tyckte…!


    mvh hgj

    • katedervarg skriver:

      Det finns mycket att säga. Man kan starta med att ifrågasätta hans definition. Hela hans resonemang bygger på att han själv definierar vad mångkultur är. Om man har en annan definition så faller också resonemanget.

      Jag anser inte att han har rätt. Mångkultur ÄR det hans säger att det INTE är.

      Nästa steg är att han gör vissa logiska kullerbyttor. Inte ens om man utgår ifrån hans definition har han rätt. Mångkultur i bemärkelsen olika normsystem är inte ett problem när det gäller invandring. ALLA håller med om att det inte fungerar med olika normer i ett samhälle om man ska få det sociala kontraktet att hålla. Inte minst de som kommer hit som flyktingar. De som försöker följa ett annat normsystem är extremt få. Det vet alla utom sverigedemokrater. Jag skulle till och med kunna säga att flyktingar är generellt mer måna om att passa in i normsystemet än vad svenskar är. De vill anpassa sig, svenskar vill vägra anpassa sig.

      Vad han egentligen säger, även om han inte förstår att han säger det, är att problemet ligger hos dem som säger att invandrarna är per automatik är fel. Problemet ligger inte i att människorna har olika kulturer utan att några få skrikande företrädare har tagit på sig rollen som den som bestämmer vad kulturerna står för. Det är inte svenskhet och icke-svenskhet i sig som skapar problem utan att det som definieras som svenskhet och icke-svenskhet inte känns igen av mer än ett fåtal. Det betyder att det inte är MÅNGKULTUREN det är fel på, utan snarare tvärtom. Det är att det som egentligen ÄR mångfald genom några personers försorg har blivit reducerad till enfald.

      Det är sverigedemokraternas fullständigt vansinniga definition av vad svenskhet är som gör att invandrarna inte uppfattar sig som svenska. De invandrare som inser att sverigedemokratins definition inte delas av majoriteten svenskar, de är de invandrare som är stolta över att vara svensk – samtidigt som de är stolta över att vara norrmän, engelsmän eller marockaner. Det invandrare som tror att sverigedemokraternas definition är en allmän svensk tanke, det är de invandrare som upplever utanförskap och att man inte är välkommen.

      Därför skäms jag för sverigedemokratin. Den gör Sverige till ett kallt land där dörren inte är öppen. Den gör Sverige till något som Sverige inte är. Vi har inte fått för mycket mångfald de senaste 25 åren, utan vi har fått för mycket enfald.

Kommentera

