Nära döden-upplevelse på motorvägen

Mitt på E18, i 120 knyck genom regnet över närkesslätten, börjar bilen helt plötsligt yla och vråla och protestera och ratten vobblar i händerna. Nåt är allvarligt fel, det behöver man inte gå på fordonsprogrammet för att fatta. Inte punktering, men att hjulen inte längre uppför sig som hjul ska är uppenbart.

Borde jag ha stannat? Förmodligen, men är man redan sen så reagerar man inte med den högra sidan av hjärnan utan knäpper händerna och förlitar sig på ödet. Går det så går det, går det inte så får man ta den sorgen när den kommer. Plattityder som livsguide.

Jag kom fram. I snigelfart, visserligen, men jag hann. Först på lunchen kunde jag checka vad felet var, och det visade sig att varenda bult på framdäcket var loss! Varenda en! Fem stycken!

Nu är frågan hur jag ska känna? Tacksamhet till Gud för att han lät däcket sitta kvar? Eller ilska mot den idiot på skumma däckfirman som bultat fast det sämre än en kommunalpolitiker kan sköta skolan?

Jag är ju ateist och därtill en ilsken jävel, så jag väljer det senare!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nära döden-upplevelse på motorvägen

  1. anybody skriver:

    Ahh .. det där har jag också varit med om, för länge, länge se´n. Men jag var inte lika cool som du, utan stannade vid vägkanten och väntade, väntade och väntade på hjälp. Till slut fick jag lift med en motorcyklist som körde mig till närmaste bensinstation.
    Det känns för jäkligt wobbligt .. jag fattar inte att du tordes!!!

  2. katedervarg skriver:

    Så här i efterhand kan man nog säga att det inte var så mycket mod bakom just DET beslutet….. Usch, så dumt… Det var mest bara att jag inte ville stanna mitt på en slätt i hällregnet! Det jag inte fattar att det skedde bara SÅ DÄR. På en sekund smällde det till och blev skevt i hela systemet!

    Man kanske ska vara lite tacksam till den där däruppe, i alla fall? ^^

Kommentera

