Samhällets religion

Jag hörde en sån bra sak på radion i morse…

Jag har inget emot individuell religion, men samhällets religion måste vara mänskliga rättigheter och människans utveckling.

Han som sade det heter Adonis. Inte den grekiske guden utan den arabisk poeten som egentligen heter Ali Ahmed Said. Han sade mycket annat som var bra, men just den frasen fastnade. Jag undrar hur många amerikaner som skulle skriva under på det. Jag undrar hur många tepåsehattar som skulle ställa sig på hans sida.

I en artikel i DN från 2005 läser jag att han låg bra till hos Ladbrokes för att få nobelpriset. Så blev det nu inte. Det är inte direkt opportunt att säga att det finns araber med mer mänsklighet än vita européer. För mig får det gärna bli i år han tar plats i Blå hallen. Bara hans uttalande idag är värt världens främsta litteraturpris.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Samhällets religion

  1. ett85912 skriver:

    Skönt att du är tillbaka! För det är du väl..?

  2. katedervarg skriver:

    Jag är tillbaka! 🙂
    Tror jag. Det känns skönt att livet startar igen, jag HATAR somrar med all dess intighet och mentala dvala. Nu kan man börja tänka igen!

  3. Bryson skriver:

    Taking the oviewrev, this post hits the spot

Kommentera

