Kreativitet och behovet av att ”misslyckas”

Anette skickade en länk. Det är en animering gjord på en av Sir Ken Robinsons föreläsningar. Det kan vara från TED. I alla fall såg jag ett av Robinsons tal där. Det fascinerade mig fullständigt.

Robinsons föreläsningar handlar om kreativitet i allmänhet och alldeles speciellt hur kreativitet odlas – eller INTE odlas – i skolväsendet. Hans ord är väl värda att spridas, för de sätter fingret på en av det moderna skolsystemets allra svagaste punkter. Den är dessutom viktig eftersom den i en tid när politiker som Björklund vill markera discplin och kvantitativa kunskaper visar att det faktiskt finns alternativ som har större betydelse för både individen och för samhället.

Men en mening vill jag lyfta fram. Den säger samma sak som jag obönhörligt försöker tjata in i mina elever:

”I don’t mean to say that being wrong is the same thing as being creative. But what we do know is that if you’re not prepared to be wrong you will never come up with anything original.”

Föredraget jag såg var enkelt. Bara en liten glasögonprydd man på en scen, utan powerpoint eller annat som hjälp men med en närvaro som suger tag i. Länken Anette skickade var en animering av en föreläsning som är betydligt mer koncentrerad. Den är sjukt bra! Se den. Om inte annat för att häpnas av hur bilden växer fram i handen på en skicklig illustratör.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

