När islamofoberna blommar och vissnar

Läser en kommentatorstråd om fredagen.. Det är oerhört intressant, för den startar direkt efter bomben och sen kan man följa hur diskussionen utvecklas allteftersom nyheterna kommer. Här slår islamofobin ut i full blom. Här ser man hur Sverige är lika fullt av detta mentala ogräs som Breivik hoppas.

Jag väljer att följa en. Hela fredagen spyr hon eller han ur sig falsk statistik kryddad mot främlingsfientlighet. In i det sista vill han kasta skit på muslimer. Till och med när nyheten att mördaren är blond kommer så är det islam som är den stora boven: ”Det är väl ingen över huvud taget som sagt något om den gärningen? Polisen har dessutom sagt att det är orelaterat till terrorbrottet i Oslo. Terrorattacken (som tråden handlar om) har dock en muslimsk organisation tagit på sig.” (Det är sant, det rapporterades om det i nyheterna, men alla seriösa kommentatorer på TV sade att det knappast var särskilt troligt att just den här organisationen hade briserat bomben. Men den delen valde debattören att inte lyssna på.”)

Sedan ingenting. Man kan hoppas att det här betyder att xenofobin får sig en knäck och att resten av helgen ägnas åt lite välbehövlig faktacheck och självreflektion, men jag tror att det vore att hoppas för mycket.

En dag senare är islamofoberna mer eller mindre borta. Nu har dom krupit tillbaka in under sina stenar. Dom blommade för en kväll för att vissna lika snabbt.

Men dom dör inte. Erik Hellsborn ”tar paus” från sitt bloggande. Vi kan alltså förvänta oss många liknande främlingsfientliga och osanna inlägg i framtiden. Det gör inget. Till skillnad från högerextremister så hyllar jag ett öppet samhälle där man får säga vad man tror, vare sig det är sant eller inte. Och nu är jag beredd på att ta striden med er. Jag börjar med den här.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

