När lobbyisterna leker forskare

I Svenska Dagbladet kunde man för några veckor sedan läsa en debattartikel om den svenska skolan. Eller egentligen den svenska privatskolan, för det var vad författarens tes handlade om. Det räcker med att citera artikelns två sista stycken för att innehållet ska framgå tydligt:

Hittills har vinstmotivet visat sig vara den enda pålitliga drivkraften för att garantera att skolor och lärare rutinmässigt når ut till stora grupper och därmed tränger undan de dåliga alternativen.

Länder som inte tillåter vinst som drivkraft inom utbildningssystemet reducerar därigenom sina bästa skolor till en sorts prydnadslyktor: de skiner vackert i sin omedelbara närhet, men är dömda att aldrig kunna sprida sitt ljus över ett större område.

Det finns en hel del i artikeln som naturligtvis kan diskuteras, men just nu fastnar jag faktiskt mer för det sätt den presenteras på. Det här är en förrädisk artikel. Dels sägs i ingressen att artikeln är ett resultat av att författaren skulle ha JÄMFÖRT den svenska skolan med den amerikanska, och att åsikten med andra ord inte är argumentativ tes utan en vetenskaplig slutsats. Dels förklaras författaren, Andrew Coulson. vara chef för något som på ytan verkar vara någon form av institut med fokus på pedagogisk/didaktisk forskning: Catoinstitutets Center for Educational Freedom.

Ingenting kunde vara mer fel. Catoinstitutet, med säte i Washington, är INTE ett institut som bedriver egen forskning eller sammanställer andras forskning för att objektivt och neutralt komma fram till slutsatser vilka kan fungera som riktlinjer för den seriöse och professionelle skolpolitikern. Tvärtom. Institutet har som sin utgångspunkt att verka för en utökning av privata marknadsalternativ. Om det verkligen är bra eller inte, är av underordnad betydelse. Det här är en ideologisk lobbyorganisation och som alla lobbyorganisationer tenderar den att blunda för sånt som går emot den ideologiska övertygelsen. Den intresserade kan gärna ta en titt på deras hemsida. Där kan man bland annat läsa:

The Center’s scholars seek to shift the terms of public debate in favor of the fundamental right of parents and toward a future when state-run schools give way to a dynamic, independent system of schools competing to meet the needs of American children.

Att använda Catoinstitutets förmenta forskning som argument för en nationell skolorganisation baserad på privatskolor är med andra ord lika intelligent som att använda tobaksindustrin forskningsrapporter om rökningens hälsofaror som ett bevis på att man bör återinföra rökrummen på sjukhusen. Eller som att använda det sovjetiska skoldepartementets årsrapporter för att bevisa värdet av statliga skolor. Det är helt enkelt inte något man gör.

Annonser

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till När lobbyisterna leker forskare

  1. Är något författat av Catoinstitutet, så skall man läsa det som när man läste en artikel i Pravda.

    • katedervarg skriver:

      Vilket alla intelligenta människor inser. Åtminstone de som inte förklarar verkligheten utifrån det de kan se mellan sina ideologiska skygglappar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s