Snacka om när snopp möter snippa: en reality check

Idag har jag röjt i garberoben. Slitna skjortor, tröjor som krympt så de knappt döljer naveln och gamla manchesterjeans åkte ner i banankartonger för vidare färd mot… Nånstans. Slutet på deras resa i min vård var iaf en klädinsamlingscontainer. Från en affisch på luckan kunde jag läsa att jag därmed stödde lärarutbildningen i Mocambique.

Inte vet jag vad de får lära sig i den afrikanska lärarutbildningen, men jag har svårt att tro att det är samma saker som Nyamko Sabuni tycker borde prioriteras: sexundervisningen. I hennes värld är det den bristande kvaliteten i skolans sexualundervisningen som sticker mer i ögonen än något annat, och som snarast måste få en lösning. Och hennes lösning är, liksom den ofta är för beslutsfattare utan insyn, att skicka lärarna på fortbildning!

Sabuni tror alltså på fullaste allvar att det stora problemet är att lärare inte KAN nånting i ämnet. Här är det nog tid för en liten reality check.

Svenska lärare har inga problem med att veta hur sex fungerar. Vi kan nog redogöra för det på både ett teoretiskt och ett praktiskt sätt. Vi vet att AIDS inte botas om man har sex med en oskuld. Vi kan berätta vad könsorganens olika delar heter och vi kan beskriva vad som sker i kvinnokroppen när snopp möter snippa. Vi kan nog också ta upp alla problem som kan vara förknippade med sexet. Vi KAN det där. Vi behöver inte utbilda oss mer för det. Problemet med sexundervisningen ligger på helt andra ställen än det.

Ämnesbestämningen är givetvis en sak. Jag har aldrig fattat varför den ska placeras i naturkunskapen i stället för i SO:n. Bara där har man ju klargjort att sexualundervisningen ska ske med en biologisk grundton, inte en som tar hänsyn till relationerna mellan människor.

Men inte heller det är grundproblemet. Det ligger i stället i själva relationen mellan lärare och elever.För ärligt talat, hur många av er VILL höra sin lärare prata om hur det känns att bli avsugen eller hur man bäst får sin tjej att nå sin orgasm? Hur många VILL se sin lärare dra på en kondom på ett så erotisk sätt som möjligt?

Jag vet vilka som svarar ”ja”. Det är alla ni som har en lärare som är max 30, som förmodligen ser bra ut och gissningsvis har en sjyst relation till sina elever. Alla ni andra tar sig nog för pannan och inser vilka traumatiska manifestationer en sån upplevelse skulle innebära. En gång har jag haft sexundervisningen. Då var jag 34. Nu skulle vägra att ta dem, annat än om jag fick en skriftlig order. Jag har den självinsikten.

Och jag har den självbevarelsedriften. För vi lärare som passerat 35 vill inte heller stå där och berätta för barnen om hur de får ligget att bli så bra som möjligt. Riskerna med det är helt enkelt för stora. I bästa fall tas det som ordinär undervisning, i sämsta fall sprids rykten med vindens fart genom skolan om vilken perverterad gubbjävel man är.

Så tyvärr, Sabuni, om det här var ett förslag som ska ses som tecken på din insyn i lärarnas arbetssituation så tror jag att du fortfarande har en del att ta reda på. Det där är tio miljoner kronor du kunde ha använt till betydligt bättre, och framför allt mer adekvata, saker.

AB / DN /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

