En snedträff för jämställdheten

Det här med jämställdhet är inte en lätt historia…

Jag har suttit i många möten och pratat mig hes för att intagningsregler och anställningsförfaranden ska ändras för att andelen män och kvinnor ska bli mer likvärdig på universitetet. Men jag har suttit i lika många diskussioner med feminister som är så förlästa på genusvetenskap att de blivit blinda för att världen är mer komplex än vad akademiska teoribildningar kan förklara.

Fotbolls-VM nu blir ett konkret exempel på hur vilka fällor som en intet ont anande jämställdhetsivrare kan falla i. Här är det Aftonbladet med bland andra  Robert Laul i spetsen:

Trenden har varit densamma under hela VM.

Experten Kåmark och kommentatorn Daniel Kristiansson har med en mästrande ton berättat hur svenskorna borde ha gjort i olika situationer på ett sätt som vore främmande för någon att acceptera om detta hade varit herrfotboll.

I damfotbollen accepterar vi det tydligen.

Eller gör vi det?

Jag har semester och satt med mina vänner framför TV:n och vi reagerade. Vi var glada och nöjda över segern och avancemanget men kände att TV4:s kommentatorer tryckte ner damerna i skorna genom sina neggiga resonemang.

Kommentatorer som hatar…f’låt halkar snett när det gäller damfotbollen vill vi inte ha.

Visst låter det så rätt? Jag tänkte precis samma sak i en tidigare match. Kommentatorerna gnällde över landslagets spel, dryga, spetsfundiga och negativa, och min spontana reaktion var: VILL dom ens vara där och kommentera damfotboll?

Men sen tvingar jag mig själv att reflektera över reaktionen. Vad är det egentligen dom gör? Jo, de kritiserar ett spel som förtjänar att kritiseras. De vägrar alltså att lägga enklare krav på damlandslaget än vad de skulle ha gjort på herrlandslaget. Spelar man kasst så kommer man inte undan kritiken bara för att man är tjej.

Lotta Schelin ska bedömas på samma sätt som Zlatan. Lisa Dahlqvist ska inte komma enklare undan än Anders Svensson. Att ha andra måttstockar för kvinnor än för män, det vore att nedvärdera damfotbollen.

Kommentatorer som Daniel Kristiansson och Pontus Kåmark, som slår ner på långtjångandet och den taktiska kollapsen i slutet av matchen, är precis det som landslaget behöver för att utvecklas och för att accepteras, inte  journalister som älskar… f’låt halkar snett när det gäller damfotbollen.

Och som ett personligt litet jag-mötte-lassie-PS: en gång i tiden hade jag Lisa i svenska… Hon var precis lika ettrig där, och kämpade precis lika hårt med det hon skulle. Och hon hade blivit tokförbannad om jag hade berömt nåt dåligt hon gjort bara för att hon är tjej.

DN / DN / DN / DN / SvD / SvD / Expr / Expr / Expr / AB / AB / AB /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En snedträff för jämställdheten

  1. Andrew skriver:

    Inte riktigt, var det någon man som gnällde när herr-Sverige försvarade sig med grisfotboll mot Argentina VM 2002 ? Kåmark har rätt att kritisera spelet, men han glömde taktiken. De svenska tjejerna var mycket tröttare i 2:a halvleken, så var det rätt att spela lite grisfotboll och sparka bort bollen. Annar var risken stor att amerikanskorna skulle snabbt snappa upp bollen och komma nära straffområdet. Samma sak händer i herr-fotbollen, om något lag satsar hårt, för hårt, så orkar det inte hela matchen. Kåmark glömde det, helt enkelt.

  2. mattias skriver:

    bra att du reflekterar över detta, VÄLDIGT många som inte gör det o bara ser 1 sak, Fördelar utan nackdelar. vilket dom flesta Feminister är ute efter….. vi kommer ALDRIG att uppnå sann jämställdhet utan att både män och kvinnor accepterar att det kommer bli saker som kommer försämras för båda sidorna….

    • Anders O skriver:

      ”Sann jämställdhet”, vad är det?? Är det att könen är totalt jämnt fördelade inom alla områden eller är det att könen får göra vilka val de vill även om uppdelningen blir förbaskat sned? Tänk om alla kunde lära sig att analysera vad ett visst begrepp egentligen betyder så skulle debatten höjas ett antal grader.

      • mattias skriver:

        hmm, att båda könen har samma förutsättningar? d här är min personliga åsikt också …. jag skiter fullständigt i könsfördelningarna.. rätt person på rätt plats oavsett kön… o hur definierar man ”Rätt person på rätt plats?” undrar ni säkert nu.. ja det vet inte jag, utbildning, meriter, personlighet osv? finns väll massa faktorer som spelar in… man ska inte få ett jobb bara för man är man eller kvinna, man ska inte få vårdnaden av ett barn för att man är man eller kvinna..

  3. Anders O skriver:

    ”Jag har suttit i många möten och pratat mig hes för att intagningsregler och anställningsförfaranden ska ändras för att andelen män och kvinnor ska bli mer likvärdig på universitetet.”

    Jag hoppas själv hur pinsamt detta låter?! Det är rent utav ett kommunistiskt tankesätt att låta individer av en viss grupp gå före individer av en annan bara för att någon fått för sig att en jämn uppdelning av grupper är att föredra. Vissa ser detta t.o.m. som något rättvist! Hur i hela friden kan det vara rättvist att en viss person (vilken grupp han/hon än tillhör) får stå tillbaks för att en annan person som presterar sämre skall få chansen??? Jag tror att mänskligheten kommer att titta tillbaks på detta tidevarv med tämligen oblida ögon eftersom denna typ av jämställdhetsarbete inte kan ses som annat än ett förtryck av den enskilda människan. Tyvärr tillhör de flesta i forskningsvärlden den fega och politiskt korrekta medelklassen som hellre säljer sin mor (tja, far) än att yttra en politiskt inkorrekt tanke. Pinsamt och upprörande!

  4. Ping: TV4-debatten « Eva om idrott … och en och annan osportslighet

  5. Ping: Svartvita debatter och pseudodebatter « Eva om idrott … och en och annan osportslighet

Kommentera

