Den israeliska historieförfalskningen

Tänk, det finns några saker som verkligen väcker passionen inom mig. En del är av det positiva slaget, annat av det mer negativa. TV4 tillhör de senare, vilket bör ha framgått.

En annan sak som verkligen får blodet mitt att koka av ilska är den israeliska staten och dess fullständiga våldtäkt på allt som heter demokrati, rättvisa, medmänsklighet och analytisk skärpa. Som vanligt har de visat vad de går för de senaste veckorna när de inte drar sig för sabotera fartyg med risk för civila liv eller att lägga påtryckningar på andra nationer för att få sin vilja igenom. Egentligen är jag inte förvånad, för de har aldrig riktigt brytt sig om saker som internationell rätt eller medborgliga rättigheter för andra än sina egna utvalda. Allt detta sker mer eller mindre öppet, även det ett tecken på att de anser sig stå över alla typer av internationella avtal och överenskommelser.

Och så fort den israeliska staten kritiseras är de två typer av argument som kommer upp på bloggar lite här och var. Ett är att man anklagar alla eventuella kritiker för att vara nazister, vilket i mina ögon gör dem själva till mer bigotta än vad jag nånsin skulle vara.

Som här. En propagandabild som likställer Ship to Gaza med nazister. För var och en med bara en smula historiekunskaper blir det en nästan skrattretande jämförelse. Medan Israel bygger ghetton där man spärrar in småbarn, medan Israel bombar skolor och daghem med fosforbomber och byar och bostadsområden med klusterbomber, kommer Ship to Gaza med förnödenheter, byggnadsmaterial och leksaker. Jag tror att det finns dom som skulle behöva läsa på sin historia om andra världskriget lite bättre innan dom yttrar sig. (Om inte annat borde det faktum att man slår ihop Nazityskland med Sovjetunionen göra att det ringer en liten klocka.)

Jag har inget emot judar, och jag är definitivt den som skulle gå främst om man anordnar en demonstrationståg mot förnekandet av förintelsen, men detta är knappast några saker som kan användas för att försvara den israeliska apartheidpolitiken och det israeliska mordet på spädbarn.

Ett annat argument som dyker upp titt som tätt är att man har den historiska rätten på sin sida i konflikten med palestinierna. Enligt den retoriken är det inte fel att Israel utropades eftersom det inte fanns något annat land där efter världskriget. Gärna saltar med lite falska siffror om andelen judiska bosättningar och kryddar med att blunda för den etniska rensning som gjordes av den israeliska militärmakten.

Som här. En film som säger sig berätta den sanna historien om konflikten. Den är värd att visas men det är endast av ett skäl: som arbetsmaterial i källkritik och historiemedvetenhet i historiakurser gör den nytta. Det är en bedrövlig film. Den är enögd, propagandistisk och full av ren historieförfalskning.

Så jag läser gärna bloggar med proisraeliskt innehåll. De ger mig bra material att arbeta med och de väcker min passion för rättvisa. Men särskilt intelligenta är dom inte.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

