Columbo in memorian

Alla vet hur jag hatar TV4. Det är den mediala motsvarigheten till svensk medelklass av dess värsta sort, fetlagd, inskränkt och ointresserad av allt annat än köttbullar och lingonsylt.

Igår såg jag Into the wild på eftermiddan. En bra film men med en tragik i slutet som mer överskuggar än framhäver dess budskap. Nu kan den inte göra så mycket åt det, för det är svårt att ge en verklighetsbaserad film ett lyckligare slut än vad som hände den verkliga huvudpersonen, men TV4 gjorde iaf vad den kunde för att bryta illusionen av sorg. Där satt jag och bölade – ända tills skitkanalen direkt efter sluttexterna valde att visa en trailer om Lotta på Liseberg! Lika intelligent som om en discjockey skulle varva Mozarts Requiem med Hey Macarena!

Men ära den som äras bör. På sin sidekick TV4 Guld visar man just nu Columbo, denne klassiske antihjälte i sin gamla trenchcoat och sin lika gamla franska skrothög till bil. Ständigt en cigarr i mungipan. Ständigt förrädiskt undfallande. Likt den romerske generalen Maximus (han som kallades ”sölaren”) som till synes fegt drar sig undan Hannibals arméer för att i det långa loppet tvinga honom till fred, backade sig Columbo genom sina undersökningar. Låt fienden tro att du är svag, då kommer du honom in på livet, var hans strategi. ”Just one more thing…”

Jag kommer ihåg den här serien från förr. Älskade den då, älskar den fortfarande. Tidens tand har allt gnagt den hårt, men Peter Falk lyckas fortfarande dominera rutan med sin säckiga stil, sin whiskeyröst och med sitt emaljöga.

Han dog igår, Peter Falk. Sorgen över det  beskedet lyckas inte ens TV4 förstöra…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

