Judasmynt

Idag fick jag skattebeskedet. Det visar att det har ramlat in lite drygt fem tusen på kontot. Kul. Det borde stå i guldskrift och lite fjortisstjärnor i stället för datastelt typsnitt anno 1990.

Men jag fastnar egentligen vid en annan sak… En av posterna säger ”Skattereduktion för arbetsinkomster”. Det torde vara det berömda jobbskatteavdraget. Här får jag veta att jag får ett avdrag på 20 512 kronor. Det låter mycket, men för mig är det här nåt som inte alls ska ha guldbokstäver utan de borde vara drypande svarta med ett stänk av mjältbrand. 20 000 får jag alltså tillbaka. Varför då..? Om vi säger att 50 000 örebroare liksom jag får tillbaka samma summa så skulle det betyda 1000 000 000 extra i den gemensamma kassan. Smaka lite på den siffran. Och nu är jag en låginkomsttagare, vilket Aftonbladet så villigt påpekar. Det betyder att det sitter folk i den här stan som har en betydligt högre siffra än så i slutet av den där raden.

Hur många lärare skulle vi kunna anställa om den försvann? Hur mycket mer personal inom vården? Hur mycket bättre kvalitet skulle inte sjukhus och skolor få och hur mycket bättre arbetssituation skulle dess personal ha? Hur många färre fattiga barn?

Hur mycket bättre villkor för våra sjuka..?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

