Bara konstigt i stan

I Örebro pågår just nu nåt som kallas Konst i stan. Eller nåt sånt. Utvalda konstnärer har fått betalt (gissar jag) för att till synes på måfå kasta ut sina konkreta manifestationer av nån fylledröm efter en kväll av på tok för mycket bag-in-box i sällskap med på tok för fel personer.

Befriaren har blivit garbage man. Sopor och annan skit har surrats fast kring stenformationen med svart plast och eltejp. Tjohej. I hörnet Olaigatan-Storgatan står en stiliserad bil av armeringsjärn och gamla stolar inköpta på Myrorna. Oblajdi oblajda. Och i vallgraven kring slottet ligger en kopia av en DC3:a islängd. I Slottsparken står en urgröpt pickup fylld med stenar, med kinesiska tecken målade på karossen. Allting känns bara väldigt mysko. Och är säkert väldigt överbetalt.

Nu ska man inte förvånas över att stadens konstinköpare verkar ha drabbats av en mental kollaps för den märkliga smaken är inte en kollaps utan en stabilt tillstånd. På Club 700 fascinerades jag mer av konsten än av föredragen idag. Mitt på väggen på övervåningen sitter två enorma målningar över ett förhistorisk natursceneri. Målade på lakan. Målade som om de var gjorda i en förskoleklass. Och mitt emellan dem tre missfoster i plåt som ska föreställa skalbaggar. Jag menar… What..? Why..?

De fascinerade mig så mycket att jag inte kunde låta bli att ta kort av eländet… Om det är nån som fattar vitsen med detta så feel free att berätta den för nån annan än mig.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

