Stand-by

Jag tittar i kalendern. Idag är det två veckor till studenten, men i skoldagar inte ens en vecka. Det borde kännas lugnt, som om man har koll.

Det gör det inte…

Den här tiden är på många sätt den värsta på hela året. Den känns förrädisk. Nånstans i bakhuvudet ligger tanken att allt egentligen är klart för året, att butiken håller på att stänga, men i verkligheten är det en period som är mer intensiv än många andra. Förutom att ”vanliga” prov och uppsatser måste rättas så är det alltid nu som gamla eftersläntrare ramlar in och vill få sina saker fixade. Insikten att betyget faktiskt står för dörren har slagit dem.

Och sen är det detta med betyg… Jag HATAR att sätta betyg. I och för sig är de allra flesta ganska självklara, men det finns alltid några som ligger där i gråzonen mellan två steg och som jag alltid våndas över att sätta. Speciellt eftersom jag vet att det lägre alternativet, hur rättvist det än är, kommer vara mindre välkommet än de högre. Och ännu mer speciellt eftersom jag vet att de på friskolorna förmodligen skulle få det högre… Den svenska skolan är inte längre rättvis. Betygssättningen är inte längre en offentlig förvaltningsverksamhet. Den har blivit en del av skolindustrins marknadsföringskampanjer…

Allt det här har gjort mig trött. Jag har sovit mer den här veckan än på flera månader, och förmodligen ligger förra helgens lite för sena ölande kvar i systemet också. Bloggandet har jag knappt ens orka tänka på… Den tid mina ögon har orkat hålla sig öppna har andra saker varit viktigare. Som d. Som andra.

När sommaren är här på riktigt kommer jag förhoppningsvis tillbaka till livet. Just nu får det stå på stand-by.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

