Det fria skolvalet: succé eller fiasko?

Det är Aftonbladet som ställer frågan:

Det fria skolvalet har lett till en ökad valfrihet för eleverna. Sedan 1990-talet har föräldrar haft möjligheten att välja vilken skola deras barn ska gå på. Från början gällde valfriheten enbart de kommunala skolorna, men med skolpengssystemet 1992 blev det också möjligt att välja en friskola.

Men hur har det påverkat skolan? Frågan är omdebatterad. Vissa forskare menar att det fria skolvalet har lett till en ökad skolsegregation. Enligt dem så fungerar det fria skolvalet som en ”sorteringsmaskin”, där föräldrarna till välmotiverade och högpresterande elever i allt högre utsträckning väljer vissa skolor och väljer bort andra. Och tidigare i år beslutade en majoritet i utbildningsutskottet att bland annat det fria skolvalet ska utredas. Regeringspartierna försökte stoppa utredningen, men förlorade omröstningen.

Vad är dina egna erfarenheter av det fria skolvalet?

Jag var först med kommentaren, yeay för mig:

Jag kan börja: fiasko! Om man ser den svenska skolan som en helhet och inte bara en massa olika enheter är det inget mindre än fiasko.

Förespråkarna kommer självklart säga att de enskilda eleverna nu har en reell chans att få just den utbildning som passar dem bäst, men det är en sanning med mycket modifikation. Det är egentligen generellt sett helt andra variabler än kvalitet och utbildningens innehåll och organisation som styr elevernas val.

Vad som däremot ÄR sant är att mycket medel har gått åt till marknadsföring, att betygsinflationen har blivit ett reellt problem, att lärare och personal hålls kort för att skolan inte ska negativ publicitet, att både långsiktig och storsiktig planering är omöjlig eftersom man inte vet vilka ekonomiska och organisatoriska ramar man har mer än ett läsår i taget.

Fiasko är egentligen ett omdöme som är i snällaste laget. Katastrof är mer adekvat.

Och det står jag för!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet, Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

