Söndag fast måndag

Det är eftermiddag, annandag påsk… Sista dagen på det här lovet, som faktiskt har blivit mer ledigt än vad jag räknat med, men det törs man väl inte säga eftersom folk tror att det är vanlig semester och inte komptid. Å andra sidan har jag skjutit upp en del som jag hade tänkt fixa, så nästa vecka kommer bli überhets även om den är kort.

Några betraktelser…

I morse fick en varg för sig att traska genom Örebro. Undrar om det är samma som var i Helsingborg för ett par veckor sen? Han kanske var på väg mot Eyravallen?

Själv gick jag till pizzerian för att titta på matchen, men se den gubben gick inte. På TV:n hade man Syrianska mot AIK. Surprise…Köpte kebabrulle och gick hem i stället. Kanske borde jag ha stannat. Jag borde ha tänkt på att AIK:are inte kan vara som andra människor utan gång på gång måste visa vilka svin man är. Eftersom matchen avbröts bytte man förmodligen till Eyravallen i burken.

På uteserveringen satt några och njöt i solen. Bland annat satt en färgad kille i munkjacka där och åt sallad. Salladen på stället är egentligen bara att dom slafsar ner x antal ingredienser i en bytta, men killen åt glatt ändå. Imponerande eftersom han inte hade några händer. Inga underarmar. Han hade bara stuckit in gaffel i ett hål där armbågen borde ha varit. Det märktes att det inte var ett medfött handikapp, och det är svårt att föreställa sig vilka fruktansvärda saker han har upplevt… En explosion, kanske någon med en machete… Om vissa partier fick sin vilja igenom skulle han inte sitta här med sin pyttipannasallad…

Jag läser att Laleh ska vara med i ”Så mycket bättre” på TV4 och inser att det är det enda som skulle få mig att vilja se det programmet. Den kvinnan bedårar mig…

Man behöver inte vara rädd för vargen, säger mannen från Länsstyrelsen. Det tror inte jag heller, såvida man inte är får. Men är det egentligen så stor skillnad mellan dem och ett fyllo på väg från Harrys..? Skulle väl ha varit lite typiskt om den första vargattacken på tvåhundra år skulle ha skett mitt på Våghustorget… Örebro är ju inte i topp på myslistan just nu.

Hjulen är bytta, och nu har de hittat sin sommarplats i föräldrarnas garage. Dubbarna är bara stumpar, men farsan säger att det inte gör nåt. Om det står ”M+S” på däcken är det vinterdäck, säger han, fast jag fattar inte hur två bokstäver ska göra att man bromsar lättare om det är glansis…?

Näpp, nu är det nog hög tid att sätta på väckarklockorna… I morgon är det dags för sista perioden läsåret 2010/2011 att starta.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Söndag fast måndag

  1. myran skriver:

    M+S = mud & snow å du vet man kan ha dubbfria vinterdäck…dock är de ganska otrevliga vid underkylt & isgata!

  2. Fredrik skriver:

    ”Om vissa partier fick sin vilja igenom skulle han inte sitta här med sin pyttipannasallad…”

    Du är rolig du, vad man lyckats åstadkomma de senaste trettio åren är att en överväldigande majoritet som INTE har hans skyddsbehov, lidande, eller motsvarande – fått stanna medan jag titt som tätt hör på radion, debatt, uppdrag granskning osv. om solklara skyddsfall som helt horribelt ska utvisas av paragrafryttare.

    Vi har på mycket kort tid förstört flera områden med segregation och de mest utsatta personerna riskerar hela tiden att försvinna i mängden (förmodad lägre medelklass) som utnyttjar vårt system. Hur ska någon kunna göra ett bra jobb med en bedömning av de mest behövande, när systemet hela tiden överbelastas av fuskare? Och att ha totalt fritt blås in har vi varken demokratisk vilja eller någon praktisk plan för. Vi har däremot ett ondskefullt nuvarande system för både invandrare och svenskar.

    Fråga dig istället hur vi kan gå från att vara världsmästare inom praktiskt taget allt, till att strax inte ens våga tänka tanken ”ansvarsfull invandring” och misslyckas totalt med denna politik. Märkligt eller hur? Jag talar alltså om början av de närmaste trettio åren. Var den svenska publiken redan en tigande församling, så det var straffspark inför öppet mål…. kanske.

  3. Myran skriver:

    du vargen…kom på att jag faktiskt är AIK:are! antar att jag får gå under epitetet undantag?!?!

Kommentera

