Fritt eller kommunalt? Pest eller kolera?

En kommentar från Skolraset som jag tycker måste framhävas!

Frågan gäller hur man kan gnälla BÅDE på att friskolor tar ut vinst OCH att kommunala skolor sparar. Det borde ju inte gå. Om det finns så mycket pengar att friskolorna kan ta ut vinster så borde ju inte kommunerna lägga sparbeting. Det är signaturen Sten som gör den helt relevanta reflektionen att

Det är samma skolpeng. Antingen är den tillräckligt stor för att ohederliga girigbukar på ett oförtjänt sätt ska kunna fylla sina fickor, eller så är den så låg att det inte finns några ekonomiska ramar att skinna skattebetalarna.

Den kan inte både generera hutlösa vinster till privata intressen och samtidigt vara så skriande otillräcklig att kommunal drift av exakt samma verksamhet måst skära ned.

Men tyvärr, det ÄR inte en paradox. Båda sakerna går. Och jag, liksom många med mig, är lika kritiska till friskolor som till kommunaliseringen. Jag tycker INTE att friskolorna ska överföras till kommunerna eftersom de som styr där inte klarar av att hantera den. Jag vill att ansvaret för skolan ska återföras till staten och ses som en NATIONELL angelägenhet och ledas av människor med den kompetens som krävs.

För det fungerar så här: skolpengen är lika stor för både friskolor och kommuner. Och den är hög! Den billigaste eleven på gymnasiet, en samhällsvetare, genererar en inkomst på 80.000 kronor per läsår. Multiplicera det med en klass på 30 elever och den ger alltså 2 400 000 kronor om året. Det ger ganska stort utrymme för att plocka ut en vinst, om man kör skeppet med en skelettbesättning och med bara vartannat segel i topp.

Så hur kan då kommunernas skolor få så lite pengar? Anledningen är att pengar inte är öronmärkta för skolan utan går rakt in i den stora gemensamma kassakistan. Sedan är det upp till kommunala nämnder och styrelser att bestämma hur mycket av de pengar man fått som faktiskt ska gå till skolan. Eftersom staten (mycket pga regeringspolitiken) har gjort att mer pengar än tidigare måste gå till den sociala verksamheten krymper pengen till skolan. För att ytterligare kunna krama pengar ur skolan väljer man att höja de interna hyrorna för de kommunala lokalerna, vilket innebär att verksamheten måste stryka på foten.

Så friskolor eller kommunala skolor? Pest eller kolera?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet, Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

