Skolraset!

För några dagar sedan publicerade Dagens Nyheter en artikel av Maciej Zaremba om skolan i skånska Kävlinge. Jag tror ALLA lärare på skolan har läst den, och även om vi inte kan säga att vi lider som våra kollegor så handlar det mer om en nyansskillnad än att de skulle vara unika i sin situation. Men då är vi gymnasielärare. Av egen erfarenhet kan jag säga att högstadiets bedrövliga situation inte har hunnit hit än. Än. Det är bara en tidsfråga.

Idag startar Aftonbladet en blogg de kallar Skolraset. Där, via mejl och till och med via twitter kan man skriva in sina erfarenheter om skolan. De riktar sig till både dig och mig, ber oss att skicka in hur vi har det.

Det finns MASSOR jag skulle kunna säga, jag skulle kunna skriva i timmar. Då menar jag inte enbart om den vansinniga kommunaliseringen eller om friskoleeländet som har smetat ut skolans resurser på ett sätt som gör det omöjligt att satsa, vare sig stort eller långsiktigt. Det jag skulle kunna skriva om är saker jag varit med om, exempel på hur hela systemet befinner sig i en total kollaps. Frågan är om jag vågar. Frågan är om jag skulle ha kvar mitt jobb då. Den lärarkår som för ett par decennier sedan var full av självförtroende, och full av vilja att blanda sig i debatten, har blivit kastrerad. Tystad.

Jag tycker Aftonbladets site är utmärkt! Jag hoppas att den visar hur skolan mjölkas på resurser, hur kommunpolitikernas inkompetens blir tydlig när de ständigt ökar kraven och minskar på medlen, hur osäkerhet och utmattning kännetecknar lärarkåren.

Men det är viktigt att allt som kommer fram silas och kontrolleras. Det får inte bli att man faller i fällan att förlita sig på den anekdotiska bevisföring som brukar vara vanlig när skolan diskuteras. Det får inte bli så helt enkelt därför att det inte behöver bli så. Det räcker med att hålla ett öga öppet för att förstå att den svenska skolan är döende, och att framtidsutsikterna när den styrs av politiker som tror att privatskolor och ”fritt val” är lösningen inte direkt är goda.

Men ändå: skriv och berätta! Kanske för en gångs skull att vi blir hörda när vi säger hur det är! Här är länken:

http://skolraset.aftonbladet.se/

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skolraset!

  1. Myran skriver:

    skriv i mitt namn, jag kommer ju sluta i vilket fall så jag har väl inget att förlora!

Kommentera

