Med skrattet i halsen

Nu hamnade jag i ett sånt där jobbigt läge när man tvingas inse att man gjort en mental kullerbytta. Att man gjort bort sig, helt enkelt, även om man bara gjort det för sig själv.

Nyheten är att en tolvårig flicka på skolresa fått lite ont i magen, och att resultatet av värken var… en liten beeeebis. ”Oops”, tänkte jag först, ”undrar hur man förklarar det när man kommer hem.” Lite komiskt, sisådär. Garv, garv, ha ha, smiley med tungan ute.

Sen kommer insikten… När man läser vidare i texten: ”Myndigheter anser att 12-åringens hemmiljö inte är trygg och därför ska hon och bebisen troligtvis placeras i fosterhem.”

Det är inte alls det som Aftonbladet lyfter fram. Varför skulle dom? Det här är en sån där typiskt kvällstidningsnyhet som ska dra läsarens ögon åt sig, fånga deras uppmärksamhet för en sekund men helst inte sätta igång nån annan tankeverksamhet än den jag bidrog med. Att det är en ung flicka med en djupt tragisk bakgrundssituation som just har fått hela sitt liv upp- och nervänt, möjligen som resultatet av en traumatisk upplevelse, blir för dem bara en en parentetisk information.

Sann tragik passar dåligt på löpsedlarna. Samhällets verkliga baksida lockar inga köpare. Bara när den ses i en skrattspegel tillåts vi vanliga få en smygglimt av den.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Med skrattet i halsen

  1. Myran skriver:

    Men fy! å så tycker man synd om sig själv och sina ”problem”- faan när jag var tolv plockade jag smultron på strån på landet om sommaren, busade med bondens lamm och lekte med käpphästar…å så har jag det nästan fortfarande, hästarna är dock inte av kvastskaft och gamla raggsockor =)

  2. katedervarg skriver:

    Jag låg förmodligen i sängen med en trocadero, läste Fantomen och lyssnade på Baccara. KANSKE jag visste hur barn kom till!

    • Myran skriver:

      Baccara – Yes sir I can boogie 😉 tror att den står här i ngn back med vinyl…tror faktiskt att jag visste hur de blev till, men vi tjejer brukar ju ha lite mer koll än er grabbar 😉

Kommentera

