X och Y

När jag var liten läste jag MAD. Massor av MAD. Man kunde köpa dem inbundna årgångsvis, och jag hade säkert 15 tunga årgångar stående i bokhyllan. Dom försvann för länge sen när jag hade inbrott i källaren, men jag kommer fortfarande ihåg vansinnet i Don Martins strippar och alla filmparodier.

Bland annat minns jag X och Y. Två spioner som ständigt snurrade omkring varandra, alltid försökte ha ihjäl varandra. Då fattade jag väl inte att de symboliserade de båda supermakterna, utan tyckte mest att de var ett par kufiska figurer som vände upp och ner på tillvaron för ett ögonblick. Med tiden och analysförmågan blir de alltmer dubbelbottnade, och nu förstår jag att de mycket väl skulle kunna ses som vem som helst, som de olika motstridiga sidor alla människor bär inom sig och som tävlar om makten över ens liv.

Förslaget kom också att de kanske står för Bregårn och Bergslag, två sidor av samma mynt. Vilken som är vit och vilken som är svart är upp till betraktaren att avgöra.

Jag fick en fix idé att man skulle kunna ha dem som tattoo…. Om man hade några muskler på armarna, det vill säga. Jag får väl nöja mig med min kamikazekatt…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

En kommentar till X och Y

  1. Myran skriver:

    Hey! Där sa du nåt´! kanske skulle jag skippa Kalle på min andra muskulösa överarm! 😉

Kommentera

