Fel timing

1810 började man bygga Göta kanal. Tanken var att hitta en snabb och enkel transportled genom södra Sverige, för att göra handeln billigare och snabbare. Smart, kan man tycka, om det inte var för att den bara några decennier senare var helt obsolet eftersom järnvägen hade kommit. Ett typiskt exempel på bara fel timing.

I onsdags lämnade Svensk kärnbränslehantering AB in sin ansökan om slutförvaring av kärnbränsle. Den var visst på 7000 sidor eller nåt sånt, och oavsett om man tycker det är bra med kärnkraft eller inte så måste man säga att det är rätt bra jobbat. Mindre smart då att man gör det mindre än en vecka efter historiens värsta kärnkraftsolycka… Otur? Kanske. Taskig timing? Definitivt.

Och idag… Man vaknar och ser snö, snö, snö, snö överallt. Djup snö. Vit snö. Överallt snö. Egentligen ett alldeles fantastiskt vackert snölandskap, och den som seglade ner från himlen gjorde det så där änglalikt stillsamt så att man nästan kunde se ett Jenny Nyström-vykort framför sig. Men… Hade det stått 23 december på kalendern hade jag suttit vid fönstret och drömt mig tillbaka till barndomen, men är det i slutet av mars, dan efter att jag glatt mig åt att få åka på snöfria vägar, så vill jag bara kräkas på skiten.

Så Gud – detta var en förbannat taskig timing! Se till att få koll på din väderplanering!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

