Två snapshots från skolans värld

Två blicks in i the world of skolan:

Eleven A: Men! Inte fan kan man skriva ihop ”bil jätten”?!

Jag: Jorå, det är ju ett ord, så det klart det ska sitta ihop.

Eleven A: Men då blir det ju biljetten?!

Eleven B har inte gjort ett kvastskaft nytta på ett år. Egentligen vill han inte ens vara där, kommer mest för att få pengar. Om han fick bestämma skulle han sitta i en källare och trycka färgnålar i nåns arm.

Jag: men okej, vi skiter i det här då. Lägg ner mellankrigstidens ekonomiska strukturer och hur de leder till de totalitära ideologiernas seger över demokratin, du får i uppgift att skriva tatueringens historia! Ta upp förhistoria, andra kulturer och västerlandet, vilka som tatuerar sig, vad man tatuerar och varför. Kör på det!

Och äntligen, äntligen lyser det upp ett intresse i hans ögon. Det här är att utveckla eleverna utifrån deras intressen och förmågor – men godkänt lär det inte bli. Det har riksdagens politiker i sin vishet bestämt.

Annonser

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s