Söndagstankar en lördag

Hela dan idag har det känts som om det är söndag! Hjärnan vet att det inte stämmer men magen mullrar och bullrar och skriker att den inte alls vill vakna klockan sex i morgon.Eller så är den bara hungrig. Jag köpte stora krämkakan igår och den har varit min frukost än så länge. Inte konstigt att midjemåttet växer.

På bordet ligger uppsatserna från nationella provet. Nu ska de betygsättas. Om det var söndag skulle jag inte hinna. Inte ens säkert att jag hinner ändå, men nu har jag ändå en sportslig.

Kom på förut att jag inte kommer kunna se ett enda skidlopp nästa vecka. Vem har planerat sportlovet så ruttet?

Leksand och Mora ska spela hockey nu. Utomhus. Det ser svinkallt ut, men på scenen står Sabaton och spelar Primo Victoria. Titeln funkar väl i sammanhanget, men lite konstigt känns det att sjunga om landstigningen i Normandiet när man ska lira hockey. Nu håller vi på Mora. Vinner dom är Örebro i stort sett klart för kvalserien. Det har jag väntat i 30 år på.

I arabvärlden rullar revolutionerna vidare, och DN skriver idag att de sprider sig till fler delar av världen. Om jag ska vara ärlig tror jag inte ens västvärldens maktelit känner sig helt säker. Det borde det inte vara. Folket i Irland har sagt vad de tycker om att behöva betala för bankernas lånefest samtidigt som bankernas chefer plockar ut bonus. Samma sak i Grekland, och i England ökar protesterna i styrka över budgetneddragningar som främst drabbar de svagaste. I Wisconsin mobiliserar de statsanställda i ilska över både lönesänkningar och att man vill förbjuda fackföreningarnas rätt att sluta avtal.

Om nån känner sig för att dra ihop en demonstration på Stortorget så lovar jag att komma!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

