Jakten på friskoleeländet del 15: Björklund har tappat skygglapparna

Maria ringde och ropade ”HALLELUJA! Utbildningsministern har sett ljuset!

Tyvärr har jag svårt att ropa med. Jag tycker helt enkelt inte att bedriften är tillräckligt stor för att förtjäna ett religiöst jubel. Miraklet är väl snarare att Björklund så länge har valt att leva i mörkret. Att privatskolorna medvetet har tagit genvägar för att kunna maximera sina vinster har varit känt för vem som helst som har velat se hur de fungerar. Inte ens deras egna ägare har dolt det. Skulle förslaget om begränsade vinster gå igenom ”skulle jag nog sluta i morgon, om jag ska vara ärlig”, säger till exempel Claes Bromander, ägare av en av privatskolekoncernerna.

Att de har tjänat pengar på den kommunala skolans bekostnad är heller ingen hemlighet. Medan kommunen måste hålla sig med skolbibliotek, skolhälsovård, gymnastiksalar och andra ganska självklara saker, har de privata skolorna valt att lägga pengar på gratis datorer, eftertraktade biljetter eller andra dragplåster som gör att de ska få elever att välja just dem. Ett chokladbit i glansigt papper säljer bättre än trist och fiberrik gröt, skulle man kunna säga.

Problemet är bara att det inte räcker med att med lagens hjälp ställa högre kvalitetskrav på privatskolorna. Det är hela systemet i sig som har gjort den svenska skolan sjuk. När Björklund har kommit så långt i sin sjukdomsinsikt att han vågar erkänna det – då kommer också jag att ropa mitt ”halleluja”.

Anders Ferm och Thage G Petersson ställer frågan angående avregleringen av utbildningen och riskkapitalisternas övertagande av skolsystemet:

Struntar vi bara i att ge våra barn och barnbarn lika möjligheter i privatskolornas, vinstmaximeringens och riskkapitalbolagens samhälle? För första gången på länge ökar barnfattigdomen i Sverige. Är det någon mer än vi två som upprörs?

Ja, det är det. Frågan är om Björklund är en av dem.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

