Sju dödssynder och Homer Simpson

”Älska mig men rör inte mitt hår. Fåfänga är mitt sanna jag.”

Kommer från en reklamfilm, vad annars. Reklamen säger oss att idealet numer är att inte ha några ideal, att moralen är att vara moralfri. Den bästa människan är den som bäst lyckas lägga ifrån sig sin mänsklighet.

Det är den värld som de kommersiella krafterna vill att vi ska leva i, för det är en värld där vi konsumerar mer. Etik och moral är inte bra för affärerna.

Men moderaterna är inte nöjda med det. De tycker vi har för lite reklam i Sverige och för mycket av icke-kommersiellt tjafs. Deras lösning är att skära ner Public Service till ett minimum så att Bonniers och Stenbäcks imperier ska få lite mer att säga till om. Det är bra för affärerna. Frågan är om det är bra för Sverige…

Fåfänga, girighet, lättja, frosseri… Big business.

Förra veckan hade jag prov i litteraturvetenskap med IP3, och en av frågorna gällde Dantes resa ner i underjorden. Där fick han se vilka straff som väntade den som hade brutit mot någon av dödssynderna. Då kom jag att tänka på – det finns en karaktär som skulle kunna sitta och straffas i varenda en av de sju kretsarna! Det kan inte vara en slump att Homer Simpson är som han är! Man måste ha använt dödssynderna som mall när man skapade honom!

Fast han kanske inte behöver oroa sig för att man ska röra hans hår…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

