Skitsnack på japanska

För några månader sen fick jag ny kabel-TV. Eller ny dosa. Fortfarande samma skit i rutan, mest trams från TV4-koncernen. (Jag hade hoppats att dom hade tagit bort Tv4 Sport som inte gör en människa glad och gett mig tillbaka Eurosport, men icke. Nu ska jag fortsätta dras med jakt och fiske och bilkrascher och ultimate fighting, för det tycker TV4:s programdirektör att jag borde vara intresserad av eftersom jag tycker om skidor och hockey.)

Hur som helst, en kanal som var ny var Science fiction-kanalen. Också den ligger nånstans inom Tv4 och snurrar, fast förmodligen inte enbart eftersom dom pratar engelska i programinformationen. Inte är det mycket bra på den heller, det är mest gammal uppkräkt amerikanskt dravel, men just nu sitter jag och tittar på en japansk animerad serie som heter Death Note.

Intressant… Men kan nån förklara för mig varför japanerna låter som om dom sitter och skiter när dom pratar?! Nästan varenda mening avslutas med en guttural stöt som om dom precis släppt en kabelbomb i avloppet!

Elin! Varför?!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skitsnack på japanska

  1. Elin skriver:

    Åh, Death note är och kommer alltid vara min favoritanime! Hur som helst så har ju dem en del uttrycksljud som inte vi har, därför det låter så konstigt när man dubbar anime till engelska; läppsynken passar inte alls och att lägga till de ljuden i ett engelskt språk känns bara puckat. Hur som helst, min förklaring till dig; Det är uttrycksljud, dom förstärker typ^^ Sen har de en del små onödiga ord i slutet på meningar som har samma effekt, för att förirra ännu mer.

Kommentera

