Den kollektiva förträngningen

Svenska Dagbladet har en riktigt bra artikel på nätet just nu. Jag tror det var ett par dagar sen den publicerades, men det skulle kunna tryckas om och om och om igen.

Den handlar om spanska sjukan. Spanska sjukan, den viruspandemi som åren kring förra sekelskiftet härjade och dödade i vartenda hörn av världen. När soldaterna skulle hem från Europas skyttegravar förde de smittan med sig, och konsekvensen blev miljontals döda. Hur många vet ingen. ”Inga exakta dödssiffror finns, för spanska sjukan, vissa menar dock att influensan utplånade fler människor än alla 1900-talets krig tillsammans”, skriver Kristina Ekero Eriksson. Alla som läser det här har förmodligen släkt som dukat under för sjukdomen, eftersom Sverige drabbas lika hårt som anda länder. 38 000 döda skriver SvD. 30 000 har jag hört förut (och jag hoppas att det inte är en sifferinflation här), och även det är skrämmande siffror. Överfört till dagens svenska befolkning skulle det betyda ca 100 000 döda! Det är hela Örebros invånarantal!

Det gör det faktum att nästan ingen känner till epidemin än mer gåtfull. Ekero Eriksson skriver att ”när sjukdomen försvann, lika plötsligt som den kommit, verkade mänskligheten göra allt för att glömma. I historieböcker kan vi läsa om krig, kungar och politik – men hur många meningar har ägnats denna förintelse?” Jag kan svara om de historieböcker som jag använder: INGEN. Inte med en rad!

Nu är inte jag den som tycker att historieboken är ett facit, så för mig är det ett krav att man ska känna till spanska sjukan för att man över huvud taget ska bli godkänd i historia A. När både estettvåor och samhällsettor just nu skriver sin faktauppsats så är spanska sjukan ett obligatoriskt kapitel. Det är dags att sluta förtränga. Det är dags att börja minnas. Våra döda släktingar begär det av oss!

Ett stort tack till Svenska Dagbladet för deras artiklar (och de andra tidningar som inte backat för frågan) som komplement till en historiebok som utslag av en kollektiv förträngning.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Den kollektiva förträngningen

  1. Monex skriver:

    Namnet spanska sjukan uppkom da Spanien som ej stridande nation i forsta varldskriget hade en presskar utan censur sa den spanska pressen var en av fa som tillats skriva om pandemin.Nu undrar du sakert vad detta har med Real Madrid att gora? Liknelsen ar ganska grotesk men ibland kanns det som om Real Madrid likt den spanska sjukan tar dod pa all den talang som kommer till klubben. Hur kommer det sig att varldens storsta och om de sjalva far saga basta klubb har sa pass svart att ta tillvara och utveckla den talang som varje ar passerar Valdebebas anlaggningar?

Kommentera

