Alla de dagarna…

En del helger är bra, en del fungerar sämre. Den här var en av de sämre… Jag har gått omkring och känt mig irriterad, spänd, som om en klump i magen inte ville släppa. Jag vet inte varför… Jag skulle vilja sträcka ut handen, på måfå, och att någon tog den…

”Alla de dagarna som kom och gick – inte visste jag att det var livet”…

Jag tror Aslan ser dåligt. När jag tar fram en kalkonskiva så stirrar hon rakt fram i flera sekunder innan hon fattar att det finns något som hon får ta, och det händer att jag får sträcka fram biten mot henne innan hon reagerar. Samtidigt förstår jag inte varför hon då kan slänga sig som en superhjälte mellan de översta hyllorna på skåpen, och hur hon kan traska omkring på gardinstången som om hon var odödlig.

Igår natt kom hon och lade sig bredvid mig i sängen, tätt, tätt och lät mig hålla om henne. Vi låg sked, jag och min kattflicka. Alltid något, sade han som såg Säffle…

Nere i affären har de en TV vid kassan där de visar Al Jazeera. Den är alltid igång, men just väcker den ett större intresse annars. På lastpallarna med burkmajs och limedrickor satt flera stycken, mest äldre gubbar, och följde nyheterna från Egypten. De sade inte mycket, bara tittade på bilderna av hur ett folk kastar av sig oket från en diktatur. Jag undrar vad de tänkte på… Om de önskade att de var där. Om de önskade att de hade gjort samma sak i stället för att fly sitt land. Om de mindes en tid när det var de som besköts av polisen…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Alla de dagarna…

  1. Anonym skriver:

    Om du skulle känna för att skingra tankarna med att läsa diverse ordbajserier.

    Jag slår vad om att du ganska snart listar ut vems bloggen är.. Eller?

  2. retsyster skriver:

    you know me so well 🙂

Kommentera

