Spridda tankar en fredag i januari

Jag har börjat rätta nationella proven. Eller jag har inte börjat RÄTTA än, utan läsa in mig på hur sjutton jag ska göra när jag rättar. Det här kommer ta tid, är den spontana tanken. Det här är inget man gör på en pissekvart, det kräver eftertanke och noggrannhet. I nya arbetstidsavtalet vill man inte att vi ska ha den tiden. Det här ska göras ovanpå allt annat. Den enda konsekvens jag kan se av det, förutom att kommunen sparar pengar, är att vi kommer få elever med slarvigt rättade prov. Vem tjänar på det..?

Tre av våra fantastiska ambassadörer var med i tidningen igår! Det är så sjukt skönt att veta att man bara kan presentera dem för en journalist och vara fullständigt trygg med att de kommer göra ett professionellt jobb. Vad trött jag blir på dem som tror att elever måste guidas och vallas och kontrolleras…

Dessi sade igår att hon tycker det är roligt att se mig skriva på datorn för jag viskar orden högt för mig själv samtidigt som jag skriver. Det har hon ju rätt i… Det har jag aldrig tänkt på…

Förlåt mig om jag verkade distanserad… Det är inte min mening att stöta bort dig. Jag gör det inte. Jag tar emot dig så fort du behöver det. Jag har bara vant mig vid att det inte är mig du behöver. Jag har blivit avvaktande… Men jag bryr mig fortfarande. Mycket. Det har jag alltid gjort….

Nu har jag katthånglat med Püssel i en timme. Nos mot nos, kind mot kind. Hennes ögon smalnar till mandlar och från magen kommer purret. Ska man hitta en sång som passar skulle det funka så bra med en parafras på en gammal beatles-klassiker: I once had a cat, or should I say, she once had me… Jag är helt säker på att i hennes ögon är det hon som äger mig…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

