Särskrivningsskojs!

Alltså, det här med särskrivningar är ett jävla elände. Det är egentligen det enda som irriterar mig på riktigt när jag rättar uppsatser, och jag tror det handlar om att jag är extra allergisk mot att det är en amerikansk smitta. (Det och att man envisas med att skriva ”upp” i tid och otid! Vadå ”reser sig upp”?! Kan man resa sig ner? Öppna upp? Nej, öppna stängd!)

Det finns en del klassiker här, som t.ex. en brun hårig sjuk sköterska. Den är bra. Själv brukar jag köra med lite självupplevda exempel, som Minuten-automaten där man bara kunde plocka ut ”500 kronorsedlar”. (Vad är en kronorsedel? Och varför finns det bara 500 av dom?! Snålbank!)

Och så den dummaste av dom alla. Det är från den gamla goda tiden när jag pluggade och satt i timtal i Kraka och tryckte i mig kaffe, nersköljt med röken från hemrullade cigaretter utan filter. På den tiden hade restaurangjätten Partena monopol på nästan varenda universitetsrestaurang i landet. Vart man än kom var kaffet därför svindyrt, och precis som på McDonald’s (den där apostrofen skulle jag också kunna köra ner i halsen på den som försöker göra den till svensk!) var det samma skyltar på varenda filial. Inga fel i det, måhända, om det inte var för att skylten som skulle informera om att avdelningen var rökfri skrek ut ”RÖK FRITT”!

På varenda universitetsrestaurang i hela Sverige skyltade man alltså med en av de mest korkade särskrivningar jag sett. (Nästan lika tokfel som när jag läste ett reklamblad med en annons till Skyltmakar’n i Örebro – den ”proffesionella” skyltmålaren.)

Just den här humorn är det som räddar särskrivningen! Den blir som en fridlyst liten fågel som man kan plocka fram ibland och le åt, men aldrig, aldrig röra.

Som i en av texterna jag läser nu, när en elev ska beskriva skillnaden mellan sitt liv och sin mormors! Där får man veta att på den tiden, på 50-talet, ”behövde man ingen vidare utbildning för att få jobb”! ^^ Jag älskar såna! Den är så bra jag inte ens vill rätta bort den! Den ska få stå kvar där på pappret och glänsa. I all evig het!

Den här hittade jag nyss på nätet. Den är också kul!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

