När medieträningen leder lite fel

Så klart man är mer än småbyxis inom politikerskrået just nu, när Wikileaks hotar med att avslöja vad man egentligen tycker och tänker och häver ur sig när man tror att ingen hör.

Men man kan tackla avslöjanden på ett något mer intelligent sätt än Tobias Billström. På ett ganska mycket mer intelligent sätt, om man ska vara ärlig. Att stå och upprepa samma mantra om och om igen ger ett intryck som inte bara verkar skyldigt, utan också oprofessionellt och direkt korkat. Speciellt eftersom han uppenbarligen inte är skolad i vad ”tredje part” betyder. Om frågan gäller vad han anser om de läckta dokumenten kan jag förstå hans svar, även om jag inte kan acceptera det. Om frågan däremot gäller vad han faktiskt sade under det där mötet med USA:s ambassadspersonal, måste man vara tappad bakom en vagn om man tror att man kan gömma sig bakom samma bortförklaring.

Men det är väl en medietränad strategi, gissar jag. Dölj sanningen, backa undan, undvik att vara ärlig, förr eller senare mattar kritiken av… Sen får man ta att man under tiden den varar uppfattas som ett fån, en pappegoja och en kontorsleksak.

AB / AB / AB / AB / AB / Ex / Ex / Ex / Ex / DN / DN / SvD / SvD / SvD / SvD / SvD /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

