Kattens lycka över språket

Visst tycker man ofta att man kan se på katterna vad dom tänker. Jag läste nån gång om en forskare som sade att katter har ETT ansiktsuttryck, men den snubben måste ha haft Gustaf som forskningsobjekt. Mina katter har i alla fall en hel uppsättning små detaljer som visar vad dom tänker.

Så klart, Püssel kan sitta som en stenstod på golvet och stirra på mig utan att jag har en aning om vad hon är ute efter, och Aslans rock ‘n’ roll-löpning i en cirkel genom rummet inklusive ett avstamp på mitt bröst (huvud eller vad som nu råkar hamna under fötterna) är också en gåta. Dom har fortfarande sin mystik, och det kanske är som det ska vara.

Men man märker att dom aktivt lär sig att kommunicera. När Püssel sitter på bordet och tycker att jag är alldeles för passiv sträcker hon fram tassen. Då blir det gos och hon är nöjd. Det här har hon börjat med alldeles nu, så helt klart är det resultatet av en aktiv språkinlärning.

Och en riktig lycka såg jag nu ikväll. Hon hoppade fram, ropade till och vände sig om. När jag reste mig för att följa efter var hon noga med att kolla att jag var med, och sen sprang hon mot balkongdörren. ”Öppna, gubbe!” var budskapet, och jag fattade! Och lyckan i hennes ögon när hon märkte att jag fattade gick banne mig inte att miste på, vad forskarna än säger. Jag är helt säker på att det inte alls handlade om att hon fick snurra runt ett varv på en trång balkong full av bråte, utan att hon hade fått mig att förstå.

Hon hade lärt sig språket!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

