Överklagan av betyg..? Nja…

Jag är kluven…

Förslaget ligger nu på bordet, det jag väntat länge på; att elever ska ha rätt att överklaga betygssättningen. Utredningen säger ”ja”, partierna säger ”ja”, elevorganisationerna säger ”ja” (inte direkt oväntat) och bara minister Björklund verkar vara den som sätter klackarna i marken och säger ”nej”.

Och jag är kluven…

Snabbt betraktad verkar det ju självklart. Betygssättning är en myndighetsutövning och de flesta andra myndighetsövningar i Sverige går att att överklaga (inte alla, som ordförande för SECO vill göra gällande). Dessutom är betygssättningen av eleven ett beslut som kan komma att påverka hela hans eller hennes liv, och i det perspektivet känns det än märkligare att det inte ska gå att överklaga. Hade jag varit elevrepresentant idag hade jag förmodligen tyckt att det skulle vara mer eller mindre världsfrånvänt att INTE vilja att förslaget går igenom.

Ändå är jag inte övertygad…

OM man som elev har rätten att överklaga sina beslut kommer det att få långtgående konsekvenser både för skolan generellt och för lärarens arbete mer specifikt. Vi kommer bli tvungna att inte bara veta varför vi sätter vissa betyg utan också kunna med papper bevisa det. Någon kanske tycker att vi redan idag gör eller bör kunna göra det, men riktigt så enkelt är det inte, och om jag ska vara ärlig – bör inte heller vara det. Om kravet blir att allt underlag för betyget ska gå att redovisa kommer det innebära att läraren helt måste fokusera på skrivet material. Elevens aktivitet under lektioner och i arbete kommer inte längre kunna användas, eftersom det inte finns tid eller möjlighet att efter varje lektion göra en insatt redovisning av elevernas insatser på en individuell nivå.

Och jag tror inte att man vill att prov ska vara det enda underlaget för betygen, så jag är kluven.. Det finns fler orsaker till att det är ett tveksamt förslag. Kostnaden, inte minst. Det viktiga är att man nu tänker på att det som är till synes det rätta inte alls alltid får de effekter man tror.

Friskolorna är ju ett exempel på det. Man ville ha valfrihet och konkurrens och ökad kvalitet inom skolväsendet, och resultatet blev ett splittrad skolsystem där resurserna läcker ut skolan som ur en sönderskjuten eka och där lärarna tvingas arbeta med PR-arbete i stället för pedagogisk utveckling.

Men kanske att det där finns en lösning. Avskaffa friskolorna så blir det både mer pengar till skolan och mer tid för lärarna. Då kanske vi får de resurser som krävs för att administrativt hantera alla överklaganden som kommer ramla in.

Expr / DN / SvD / SvD / NA /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

