Putell på er, grevar och baroner

Hur länge är det roligt med sprit..? Egentligen? Reklamen dom kör nu, vilka det nu är, ställer frågan och förutom att vara jävligt bra har den rätt. Hur länge kan man skoja om det, utan att skrattet fastnar i halsen? När blir fyllot bara ett fyllo och inte ett charmigt original?

När Conny Strömberg kom in på isen spelade man Kenneth and the Knutters i högtalarna. ”Ge mig en öl, så ska du se jag vaknar till.” På läktarna bredde klacken ut en enorm grön banderoll där det stod ”Strömberg – probably the best Conny in the world”. Så snuttigt, så charmigt, så studentikost.

Hur många skrattar nu?

AB, AB, AB, AB,

Uppdatering: jag märker att det är många som söker på uttrycket i rubriken, många undrar vem som myntade det. Svaret är Albert Engström, svensk författare och tecknare som röjde runt i början av förra seklet. Han var bland annat polare till Carl Larson och Anders Zorn. Uttrycket kommer från följande bild:

Kolingen: Putäll på er, grefvar å baroner!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

