Mina underbara ekonomförfattare!

När jag var ung var jag en bokslukare. Nästan bokstavligt. Speciellt en sommar, jag tror det var mellan nian och gymnasiet, ägnade jag mig mer åt att plöja litteratur än att sova. Det var läsa, festa och kasta frisbee som gällde, ingenting annat, och det var framför allt de stora klassikerna som låg på tallrikarna. Hesse, Fridegård, Marquez, Bulgakov är väl dem jag kommer ihåg bäst, men de är bara toppen på isberget.

Därför är det så svårt för mig att fatta hur man kan INTE läsa nånting alls… För mig är det obegripligt, och det gör det så jäkla svårt att inte komma klampande och kräva samma saker av dom. ”Hörru unge, vad är det för gnäll, en Dostojevski ska väl en karl klara att läsa på en månad!”

Men idag funkar inte ungdomar som jag gjorde, och det ska fan komma och säga att det gör dom sämre!

Nu har jag suttit hela kvällen och läst ekonomernas noveller, och det är rena njutningen! Dom är så bra så man baxnar! Om man skriver så här bra, trots att man inte läser böcker – är det inte så att vi kräver romanläsningen i onödan?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mina underbara ekonomförfattare!

  1. Josefin-fin-fin skriver:

    Det där är fan sant Christer. Stackarna som hatar’t borde slippa läsa massa böcker i onödan. 😉

  2. katedervarg skriver:

    ^^ You wish!

    Ja, men det irriterar mig att en del lärare kastar fram romaner utan nån som helst tanke på VARFÖR. Oftast funkar det ju lika bra med noveller, men då vill dom att eleverna ska läsa tjocka biblar bara för att DOM gjorde det när DOM var små. Eller så är det för att man som elev måste bevisa att man ORKAR traggla sig igenom sexhundra sidor introverta tankar om döden, livet och konsekvensen av att döda sin hyresvärdinna.

    Nej…. Läsa bör man. Det är godis för själen och gödsel för tanken, men fan vet om vi behöver göra det läsandet till en kulthandling.

Kommentera

