Sexuellt utmattad? Nej, bara lite trött!

Ha, dom var för söta! ^^ Utan nån sömn alls, och säkert med en och annan droppe glögg innanför kragen, rullade dom in på skolan, plågade sig igenom luciatåget för att sen göra vad dom kunde för att verka alerta och intelligenta! Med mer eller mindre lyckat resultat, kan sägas. En somnade mitt i en stentrapp, Abs trillade framåt och somnade med näsan i datorns paragrafknapp, och Ems skulle ha behövt en manual för hur man lyfter fötterna för att gå! Gärna med bilder, för tydlighetens skull.

Men jag har svårt att ilskna till. Tvärtom ska de ha beröm för att de ens kom! Många hade inte ens försökt att verka skärpta. Mina lyckades till och med ställa smarta frågor om ryska revolutionen och koreakriget. Såna gymnasiegluttar är svåra att inte tycka om!

Sen fick jag en alldeles oväntad lektion i hur språkförbistringen kan slå till när man minst anar det! När jag såg dom sitta där i bänkarna som ihåliga vrak, som pepparkakor gone bad, med tomma blickar och inkrupna i både filtar och jackor, kunde jag inte låta bli att le.

– Ni ser visst lite pömsiga ut, flinade jag, och fick tillbaka först ett förvånat stirr och sen ett gapflabb.

För tydligen är det så att ”pömsig” inte betyder samma sak i tonårsvärlden som i de vuxnas rike. Där är det inte babyspråk för ”trött” utan etiketten för att vara ”sexuellt utmattad”. Så jag kan förstå att de vaknade till ur sitt zombietillstånd när dom hörde mig säga det, ungefär som om jag anklagat dom för att ha varit på togaorgie under natten.

Nu är frågan: beror språkförbistringen på generationsklyftan eller är den mer ett utslag för att språket speglar samhället, att man saknar ord för saker man aldrig upplever? Well, who knows…? 🙂

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sexuellt utmattad? Nej, bara lite trött!

  1. Elin skriver:

    Haha det där med pömsig sa du till os också någon vända men vi fnissade mer diskret än skrattade rakt ut ^^

  2. katedervarg skriver:

    Men! Ni kunde ju ha varnat mig! ^^

    Jag fattade verkligen ingenting varför dom reagerade. Jag måste ha sett helkorkad ut, ungefär som om man helt plötsligt fått genomskinliga brallor fast dom såg helt okej ut för mig!

    Sen var jag tvungen att göra en undersökning – frågade både lärare och elever vilken definition DOM hade av ordet, och ALLA elever sade ”sexuellt utmattade” (utom en, men hon sade småkåt….) medan ALLA lärare sade ”trött”! Det är ju skitkul! Jag hade ingen aning om att det fanns ett ord som hade en så tydlig generationsbarriär!

Kommentera

