Kapitalism och altruism är liksom inte synonymer

Sverige fortsätter säljas ut, och det finns tydligen ingen hejd för vad högerfolk kan göra med vårt land bara för att de ska kunna klappa sig på magen över att ha varit goda kapitalister. Om det är bra för Sverige, om det är bra för dig och mig, är mindre viktigt för dem, utan bara de kan avyttra lite mer av vår gemensamma egendom är de nöjda.

Man kan undra om det inte finns nån gräns för hur mycket de kan försämra Sverige i sin jakt på att sälja ut det vi äger gemensamt. Att man  sålt ut skolor och sjukvård och apotek och nu senast bilprovning visste jag, och att det knappast har bidragit till en ökad kvalitet visste jag också. Att pengarna i stället har rasslat ner i riskkapitalisternas plånböcker är ju knappast en hemlighet. (Det är till och med så att vi har betalat dem EXTRA pengar. När apoteken såldes ut ökade regeringen vinstmarginalen för sålda läkemedel, den s k Hägglundstian, vilket har kostat skattebetalarna en halv miljard kronor!)

Däremot hade jag ingen aning om att det gått så långt att man sålt ut ambulanssjukvården!

Hur korkad får man vara som politiker?! Att nyliberaler inte har nån logik bakom besluten är väl en sak, men här slår idiotin verkligen ut i full blom! Även de borde väl inse att kapitalister satsar pengar för att få vinst, inte för att de i nån form av lördagsrus skulle bestämma sig för att bedriva en altruistisk verksamhet. Om man satsar dem i ambulanssjukvården handlar det så klart inte om att man ska göra den så bra som möjligt, utan så billig som möjligt – annars blir ju vinsten lägre! (Riskkapitalisterna var oerhört angelägna att få köpa apoteken, säger apoteketsutredningens ordförande Lars Reje, eftersom det är en säker business. ”Människor behöver ju sina mediciner.”)

Det här borde vara A B C för en politiker, för det handlar om enkel aritmetik, sån man får lära sig i årskurs 1. Man kan därför bli aningen förvånad över att de blir aningen förvånade över att det är så här det är i det nyliberala Sverige där ditt och mitt liv är mindre värt än kronorna på kapitalisternas bankkonton.

Kapitalism och altruism är liksom inte, har aldrig varit och kommer aldrig bli, två saker som kan enas i samma rum. Där den ena går in går den andra ut. Vilken tycker du ska styra hur ambulanssjukvården bedrivs?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

