När staten begår våldtäkt på skolan!

För den som har följt min blogg, och för den som lyssnat på mina ilskna kommentarer, kanske det här inlägget kan kännas något paradoxalt. Hur kan jag som anser att kommunaliseringen av skolan har bidragit till dess förfall sitta här och med förfäran varna för statens inblandning i skolan?

Men så motsägelsefullt är det inte. Staten ska ta hand om skolans organisation och finansiering, för det klarar kommunpolitikerna inte av, men de ska INTE blanda sig i vilket innehåll som de olika kurserna ska ha! De ska sätta upp MÅL för utbildningen, men inte detaljstyra hur det målet ska uppnås.

Frågan är vad man ska kalla det förslag som lite i skymundan har lagts fram i en utredning idag. Utredningen gäller försvaret, vilket kanske är en av anledningarna till att den blir som en parentes. Men den får konsekvenser för skolan.

När vi nu har gått ifrån det gamla värnpliktsförsvaret måste staten fundera på hur alternativet ska utformas. Att landets soldater inte i första hand ska bestå av livstidsanställda verkar alla vara överens om, men mer än  så är inte riktigt bestämt. Idag kom utredarens förslag att kontraktet ska löpa över max åtta år, men möjlighet till förlängning.

Jag tillhör dem som tycket att avskaffandet av värnplikten var en dundermiss, eftersom den innebar ett år då man skolades in i ett samhälle. Militärt kanske det har spelat ut sin roll, men ur samhällsbyggnadsperspektiv tror jag att vi redan nu har börjat skörda frukterna av att värnplikten i princip avskaffades redan för flera år sen. Men eftersom mina militära erfarenheter inskränker sig till tre nätter i fält och sex månader i en vaktkur, så vill jag inte lägga mig i just den biten av utredningen.

Däremot reser sig nackhåren när jag hör om andra delar av förslaget!

För att marknadsföra kontraktsanställningarna vill utredaren att skolan inom ramen för samhällskunskapsämnet ska undervisa i försvarskunskap! Att den idén har kommit så långt att den gått i tryck i ett SOU-dokument är inte bara en gåta, det är på gränsen till skandal! Det betyder nämligen att det sitter människor i maktposition, med kontakter till utredaren, som tycker tanken är tillräckligt tilltalande för att man inte ska dra i nödbromsen snabbare än Filip och Fredrik i På spåret-buren. Vilket man definitivt borde!

Jag hoppas att riksdagens skolpolitiker satte kaffet i halsen lika mycket som jag gjorde när jag hörde om det här, och att de omgående tar sina kolleger i försvarsutskottet i armen, drar dem avsides och med lugn röst förklarar att skolan är en plats för kunskapsutveckling och demokratisk fostran, inte ett propagandainstrument för landets militära krafter.

Annars kan Skolverket redan nu börja lägga upp planerna för framtida svenska Napola.

Uppdatering: inte i någon tidning kunde man läsa om förslaget att skolan ska fungera som ett värvningskontor för försvaret, men dagen efter kan man läsa varför det lagts – försvaret lär behöva det! Det är SvD som avslöjar Försvarsmaktens personalpolitik här, här och här.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till När staten begår våldtäkt på skolan!

  1. Dasia skriver:

    Your website has to be the elrectonic Swiss army knife for this topic.

  2. audi q7 houston skriver:

    TheROACHED1 on July 19, 2012 Go fuck yourself,ya lying ass little shill. last time i looked you were lying about being Chinese. Fake ass Commie fuck-tard shill.

Kommentera

