Ett storforum av okunnighet…

Såg precis Storforum på Kunskapskanalen. Det handlade om skolan…

Jag vet att jag borde strunta i såna program, för de gör mig bara förbannad. Ingen skillnad nu. Inbjudna är företrädare från partier och kommuner och Skolverk och andra förståsigpåare vars kunskap om skolan kommer från deras egen tid i klassrummet eller vad deras ungar säger när dom kommer hem till middagsmålet… Och ALLA tror sig ha rätt, och ALLA säger att om bara JAG får min vilja igenom så kommer det bli bättre än bäst. Men synar man orden i sömmarna står de och skakar av kyla, och kommer så göra tills lärarna får uppdraget att klä på dem.

EN lärare var dock med idag… Nåja, halvlärare, för han jobbade en dag i veckan i skolan, resten tillbringade han på Lärarnas Riksförbund. Men tydligen räcker det för att få insikt om förutsättningarna, för han var den ende som kunde visa på var bristerna verkligen ligger.

VI HAR INTE TID! Vi har inte tid att rätta till alla idiotiska påfund ni kommer på!

  • Lärarna måste utveckla lektionerna, säger politikerna. Ja men NÄR?
  • Lärarna måste reflektera kring sitt arbete och utvärdera resultaten, säger politikerna. Ja men NÄR?
  • Lärarna måste ta hand om svaga elever på ett bättre sätt, säger politikerna. Ja men NÄR?
  • Lärarna måste göra ditt och datt och stort och smått, och framför allt måste de göra allt som vi kommer på att de måste göra, säger politikerna…

Och här går min kraft ur… De har verkligen ingen aning om hur skolan fungerar, och vilken arbetssituation lärarna har…

Bevare mig för den Gud som överger sin skapelse, har sagts. Ja, fast frågan är om man inte snarare måste be att få slippa den kommunalpolitiker som hela tiden ska in och kladda och experimentera i skolan utifrån sin ideologiska tro.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

