Om du fuskar åker du ut!

Ibland blir man mer häpen än annars och nu är en av dom gångerna…

Förra året lämnade en elev in en novell som han direkt fick underkänt på. Det hade tagit mig tio sekunder att hitta den på nätet. Nu har han lämnat in en till novell som han snokat upp där i cyberrymden. Hur tänker man då..?

Exemplet är inte så ovanligt som man skulle kunna tro. När jag gör mina uppgifter strävar jag efter att alltid ge dom en liten personlig touch så det ska vara omöjligt att bara plagiera nåt. Det kan vara en liten detalj i innehållet, som att texten ska innehålla det eller detta eller att formen ska vara si eller så. Det är egentligen skitsamma vad det är, bara eleverna märker att det finns en naturlig spärr som gör att dom måste använda de egna hjärncellerna.

Men ibland hinner man inte specificera det, eller så orkar man bara inte eller att det inte passar, och då måste man vara förberedd på att minst en liten lirare försöker hitta nån genväg. Det händer hela tiden.

Och egentligen, varför skulle dom inte försöka för dom riskerar absolut ingenting för det. Dom kanske får ett IG och en liten utskällning, men orden rinner av dom flesta och dom är helt medvetna om att dom ändå kommer att gullas fram till ett godkänd. För det blir alla.

Hillevi Engström har till och med sagt att i hennes nya gymnasieskola ska ingen gå ut med underkänt, så hon tycker väl att saker och ting är som dom ska…

Själv blir jag förbannad. Om man ser mellan fingrarna med fusk här, vad skickar man för signaler då? För mig är det fullständigt obegripligt att den som fuskar inte behöver gå och tömma sitt skåp på en gång! I gymnasiet har han i alla fall ingenting att göra!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

