En bild från en annan tid

Ikväll gick en dokumentär om mordet på Kennedy, gjord enbart av filmklipp från den helgen. Ingenting annat, ingen naration som förstör och ingen påklistrat dramatisk musik. Bara autentiska filmklipp. Det gjorde den här nästan lika intensiv som 102 minutes that changed America om 11 september. (Men bara nästan för den senare måste vara något av det tyngsta som gjorts. Här kan man se videorna man använt: http://www.history.com/interactives/witness-to-911#/home/).

Men det som fastnade hos mig var faktiskt nåt helt annat än mordet eller mördarjakten. Det var hur nyhetsankarna satt i direktsändning och tokrökte! Vilken lång tid sen det där är. 50 år men mer än en livstid. Så helt annorlunda världen är nu.

För femton år sen var jag på lärarutbyte i Danmark. Där stod askkopparna framme vi arbetsplatserna, och att man tog sig en bärs till lunch i skolmatsalen var en självklarhet man inte diskuterade.

Nu är jag inte helt säker på att den världen var en bättre än vår – tror nog jag hade haft svårare att lägga ner det där med tobaken om jag hade fått röka på vid datorn – men jag är fan inte heller säker på motsatsen. Man kan faktiskt gulla sönder ett folk.

Ibland tycker jag faktiskt att det skulle kännas lite befriande att se Bengt Magnusson med en fimp i mungipan.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

