Vad har kvinnor för problem med sjuka män?!

Konstigt det där med förkylningar… När jag vaknade igår natt av att Aslan stod och gapade rakt i örat kände jag tjockan i halsen. Inget annat, bara att det klimpade sig när man svalde, men det räckte för att jag skulle förstå vad som väntade. Igår kväll slog det till, och jag kunde bygga ett smärre fort av snorpappren som samlade sig i hög på bordet.

Idag var det visserligen lite bättre, men jag märker att även en liten förkylning blir som bromsolja i perceptionen. Man blir fan dummare av virus! Varenda gång nån säger nåt tar det liksom några sekunder innan man fattar budskapet, och det är nästan så jag skulle vilja ha en skylt man kunde hålla upp med words timglas på: ”var god dröj, budskapet bearbetas”. Det är inget bra när man är lärare… Elever förväntar sig nog att få svar på sina frågor innan lektionen är över.

Sen märker jag också att man som man får vänta sig ett och annat hån av det andra könet… Vad är det med kvinnor som gör att dom inte kan acceptera en manlig sjuka?! Så fort man hostar till kommer det ett litet spefull ”men pyllet då, lilla stackare”!

Jag tänkte direkt på en artikel jag läst om Röda korset-sköterskorna under första världskriget. Myten har varit av blida, vänliga flickor som medlidsamt torkar svetten ur de sårades pannor. Verkligheten var en annan. De tog alla chanser de fick att håna och mobba offren, oavsett vilka skador de hade.

Vad har kvinnor för problem med sjuka män??? Som man ska man vara stark och osårbar, det är som om man inte är användbar annars, och varje spricka i den fasaden verkar vara som en inbjudan till attack. Kan inte det vara nåt för genusforskarna att hugga tänderna i? Eller blir det fel att undersöka något som inte visar på kvinnans underlägsenhet?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

