Känner ni hur vattnet kokar?

Det sägs att man kan koka en groda till döds, utan att den flyr. Om man bara sätter den i grytan medan vattnet är kallt, så märker den inte att hettan gradvis ökar.

Märker ni att grytan är hetare nu? Hur friheten krymper och krymper, och hur integriteten följer efter? Förmodligen inte. Grytan har kokat i många år, så varför skulle ni det?

Och borgarna tycker att personlig frihet är att få välja skola… Där ser man vilka olika prioriteter människor har. Själv tycker jag att det betyder att få leva mitt liv utan konstant övervakning.

Jag tror jag ska börja en lista över hur spisratten vrids mot varmare:

2010-11-11: operatörer är skyldiga att spara trafikdata om sina kunders kommunikation per telefon eller mejl

DN / DN / DN / DN / DN / DN / SvD / SvD / SvD / Exp / Exp /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Känner ni hur vattnet kokar?

  1. Gubben skriver:

    Sila mygg och svälja Google, Facebook och andra nätgiganter!

  2. Ping: Nymoralismens Sverige i reklamradio | Katedervarg

Kommentera

