Inga Salander sippar sill och diggar ABBA

Sitter just nu och tittar på nya serieversionen av Nikita. Man kan verkligen jämföra hur kvaliteten i TV och film utvecklas med tiden, från den första franska filmen till det här tramset. Maggie Q är så klart lika snygg här som när hon slogs med Bruce Willis i en hisstrumma, men det räcker liksom inte, inte när det ramlar in skurkar hit och dit som bryter på ukrainska. Sånt retar mig alltid. Jag vill att ryssar ska prata ryska, och tyskar ska prata tyska. Heder till Tarantino för det.

Eller så borde amerikanerna löpa linan fullt ut och göra som BBC när dom gjorde Kenneth Branagh till Wallander. Det var skitsamma om det stod ”Ystad” på vägskyltarna och han köpte sin bil med ”Polis” för att köpta en bag-in-box på ”Systembolaget”, det var ändå hans rena engelska som klingade i dialogen.

Jag hörde att Hollywood vill att Lisbeth Salander och Mikael Blomqvist ska bryta på svenska i den nya versionen av Män som hatar kvinnor… Lika tacky som man förväntar sig av mediaproduktion på löpande bandet, och skäl nog för att vägra betala för att se eländet. Lika fel som när man i ett avsnitt av Alias ska vara i Marocko, men i miljöbilderna visar Stadshuset i Stockholm…

Det enda man kan vänta sig nu är att alla bifigurer ska heta Inga, ha långt blont hår och säga ”jaaaa” till allt, samtidigt som dom käkar sill och lyssnar på ABBA. Amerikaner har aldrig haft några problem med att förväxla stereotyper med verkligheten, eller rykten med fakta.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

