Reflektioner från Maxi

Vi har kommit in i november nu, och handlarna drabbas av schizofreni. Ska vi köra på jultemat redan nu eller ska vi låtsas vara amerikaner och leka halloween, är frågan de brottas med i sin kamp om våra plånböcker. Men varför bestämma sig för det ena när man kan få båda?

Precis som kungen som både vill vara statschef och partylejon på samma gång, vräker därför Maxi på med julkalendrar, adventsstakar och annat tingel tangel i butikens ena ände medan man i den andra dukar upp häxkläder, magikerhattar och stora feta pumpor. Jag undrar hur många av dessa bärrikets missfoster de säljer egentligen, för jag tror att ICA-stig och hans kompisar kraftigt överskattar vår lust att klä oss i skräckkläder och lufsa mellan villadörrar och trappuppgångar i hopp om att få lite godis i korgen.

I dagens Sverige delar vi inte gärna med oss. Om man inte får något att leva på om man är dödssjuk, varför skulle man då få det bara för att kommer styltande och ser ut som Harry Potter?

* * * * *

Annars då? Jo tack, vinterdäcken är på. Och jag stod emot begäret att köpa en fetstor panacotta för sjutti spänn! Men jag stod länge och dreglade över innehållet, så det var fan på håret.

Tekniken fortsätter däremot sitt krig. Den nya HD-boxen från bredbandsbolaget bara vägrar att fungera, och efter 20 minuter i telefonkö får man veta att det inte är något man kan göra åt just nu.

För övrigt ser jag gärna att vi backar tillbaka historien tusen år och inför valmonarki igen. Det kan inte gärna bli sämre, va?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

